حوت 13, 1401 13:14 Asia/Kabul
  • تمایل ایران و تاجیکستان به تدوین دانشنامه‌های مشترک ادبیات و فرهنگ
    تمایل ایران و تاجیکستان به تدوین دانشنامه‌های مشترک ادبیات و فرهنگ

در دیدار سفیر تاجیکستان در تهران با رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی ایران، گسترش همکاری نهادهای علمی دو کشور بررسی شد.

به گزارش رادیو دری، نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران و کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی ایران درباره گسترش همکاری بین نهادهای علمی دو کشور و استفاده از فرصت‌های موجود برای اجرای پروژه‌های علمی مشترک به ویژه در زمینه تدوین دانشنامه‌های مشترک زبان و ادبیات، تاریخ و فرهنگ بین تاجیکستان و ایران تأکید کردند.

زاهدی با توجه به تمایل مؤسسۀ دائرةالمعارف ملّی تاجیکستان به توسعۀ همکاری‌های علمی و پژوهشی با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و شبکۀ محقّقان و پژوهش‌گران این مرکز علمی، پیشنهاد کرد که برای نهادینه کردن مسیر همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه‌ای همراه با برنامه‌های اجرایی در حوزه‌های متنوع برای یک بازۀ زمانی تعیین شده میان طرفین منعقد شود.

سفیر تاجیکستان در ایران در ادامه تأکید کرد: «مطالعه در رابطه با تاریخ منطقه ماوراءالنهر و خراسان بزرگ و پژوهش دربارۀ تحولات اجتماعی و اقتصادی جوامع و دولت‌های این جغرافیا در چهارصد سال اخیر می‌تواند در محور همکاری‌های علمی مشترک قرار بگیرد. در حقیقت استمرار صلح و بقای دوستی میان مردمان منطقه  ایجاب می‌کند پژوهشگران با تولید محتوا و ادبیات تحقیقی عالمانه در استمرار مطالعات گذشته بکوشند و تصویری واضح و روشن از پیشینۀ مناسبات میان اقوام و طوایف، نیز دولت‌ها و ملّت‌ها ترسیم کنند.»

موسوی بجنوردی نیز در این دیدار گفت: «نوعی یگانگی به‌دلیل ارتباط نژادی عمیق، درک زبانی یکسان، باور و اندیشه‌های همسان افزون بر قرن‌های متمادی میان ما برقرار است. دوری مسیر و گسست جغرافیای سیاسی و نقش ایدئولوژی‌های متنوع هم نتوانست زمینۀ جدایی و باورمندی ما به یک‌دیگر را رقم زند.»

وی تأکید کرد مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با نهایت گشاده‌رویی کوشش خواهد کرد با مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی تاجیکستان همکاری کند.

سفیر تاجیکستان در تهران در این دیدار، شش جلد از دایرة المعارف فرهنگ را به کتابخانه مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی ایران اهدا کرد.

ایران و تاجیکستان به دلیل برخورداری از تاریخ، فرهنگ، زبانی و دین مشترک، ارتباط نزدیک و دلبستگی بسیاری به یکدیگر دارند.

جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که استقلال دولت تاجیکستان را به رسمیت شناخت و در شهر دوشنبه سفارتخانه اش را دایر کرد.

تأکید بر گسترش روابط تاجیکستان با جمهوری اسلامی ایران

کلیدواژه