حوت 13, 1401 14:17 Asia/Kabul
  • پاکستان تحت تأثیر ایالات متحده آمریکا تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران را به تأخیر انداخته است
    پاکستان تحت تأثیر ایالات متحده آمریکا تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران را به تأخیر انداخته است

جمهوری اسلامی ایران به دولت پاکستان هشدار داده است که اگر موضوع قرارداد خرید گاز را تعیبن تکلیف نکند جریمه ۱۸ میلیارد دلاری در انتظار اسلام آباد خواهد بود؛ هشداری که به نظر می‌رسد دولت پاکستان آن را جدی گرفته است.

حدود یک دهه از احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تا مرز زاهدان می‌گذرد اما دولت پاکستان در جهت تکمیل و اجرایی شدن آن اقدامی صورت نداده است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با در نظر گرفتن مصلحت همسایگی و حسن همجواری از دولت پاکستان به دلیل نادیده گرفتن قرارداد خرید گاز و تکمیل نکردن خط لوله شکایت نکرده است اما به نظر می رسد طولانی شدن این روند باعث لبریز شدن صبر تهران شده است.

بنابر اعلام رسانه‌های پاکستان به نظر می‌رسد دولت اسلام آباد به خصوص اداره حسابرسی این کشور هشدار ایران را جدی تلقی کرده و از نهادهای ذیربط خواسته است در جهت حل مساله تصمیم گیری کنند. سروش امیری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب خط لوله صلح و کمک به تثبیت صلح و امنیت احداث خط لوله انتقال گاز تا شبه قاره را مطرح و آن را تا مرز پاکستان عملیاتی کرد. تهران به هیچ عنوان تصور نمی کرد که اسلام آباد به رغم امضای قرارداد گازی به آن بی توجه باشد. به خصوص آنکه پاکستان به شدت نیازمند انرژی است.»

یکی از دلایل مهمی که باعث شده است تا دولت پاکستان به مسأله خرید گاز از ایران کم توجهی کند پیروی از سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است. به گونه ای که برخی از گزارش‌ها از این حکایت دارد که دولت پاکستان قصد دارد هشدار ایران را در مورد اعمال جریمه ۱۸ میلیارد دلاری با سفارت آمریکا در اسلام آباد در میان بگذارد تا برای حل آن چاره اندیشی کنند. این در حالی است که برای پاکستان به عنوان کشور مستقل زیبنده نیست که بخواهد در امور حاکمیتی خود با آمریکا رایزنی کند. زیرا این پاکستان است که به انرژی نیاز دارد و امربکا در چارچوب منافع نامشروع خود در منطقه مانع از همکاری ابن کشور در بخش انرژی با جمهوری اسلامی ایران می شود.

از این رو از دیدگاه محافل سیاسی و اقتصادی در پاکستان ادامه این روند نه تنها به نفع این کشور نیست بلکه دولت اسلام آباد را در نزد افکار عمومی پاکستان به عنوان کشوری مطیع و بی‌اراده مطرح می کند. بهرام زاهدی کارشناس مسایل سیاسی در این زمینه می گوید: «مقامات دولت پاکستان به کرّات اعلام می کنند که خواهان همکاری همه جانبه به خصوص در بخش انرژی با ایران هستند اما در عمل هیچ گامی برنمی دارند. از این رو این حق جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل تعلل چندین ساله پاکستان در تکمیل خط لوله و خرید گاز از ایران، این کشور را مشمول جریمه کند تا دولت اسلام آباد بداند که تا زمان طولانی نمی تواند با وعده های خود ایران را معطل نگه دارد و سرمایه های عظیم ابن کشور را نابود کند.»

جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن همجواری همواره پشتیبان دولت و مردم پاکستان بوده است اما اسلام آباد در عمل با بازی در زمین آمریکا نشان داده است که به قراردادهای خود بی توجه است. این در حالی است که هر قرارداد بین المللی دارای ضمانت‌های اجرایی است و این بدان معنا است که دولت اسلام آباد نمی تواند برای همیشه توافقنامه گازی با ایران را نادیده بگیرد. تهران اخیرا با هشدار به اسلام آباد نشان داد که در پیگیری موضوع جدی است و دولت پاکستان باید تکلیف خود را با طرف‌های دیگر مشخص کند و اجازه ندهد که دیدگاه مثبت و برادارانه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان تغییر کند و تهران بر خلاف میل خود در مورد توافقنامه گازی با پاکستان عمل نماید.

کلیدواژه