حوت 16, 1401 20:23 Asia/Kabul

چهارشنبه 15 شعبان المعظم 1444 هجری قمری برابر با 17 اسفند/حوت 1401 خورشیدی، زادروز فرخنده امام عصر حضرت مهدی موعود (عج) است.

حضرت محمد بن حسن (ع) فرزند گرامی امام حسن عسکری (ع) در پانزدهم شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامرا در شمال بغداد پایتخت عراق امروزی قدم به عرصه وجود نهاد.

آن حضرت همنام پیامبر (ص) و مشهورترین القابش، مهدی (به معنای هدایت شده) و قائم (به معنای قیام کننده) است.

حضرت مهدی (عج) پنج سال اول زندگی را در کنار پدر بزرگوارش سپری کرد و بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) به امامت رسید.

ایشان در پنج سالگی به امر خداوند، از نظرها غایب شد.

آن حضرت حدود 69 سال با مردم از طریق نمایندگان خاص خود در ارتباط بود و به هدایت و راهنمایی آنها می پرداخت.

حضرت مهدی (عج) پس ازاین دوره به امر خداوند به مدت طولانی غایب شد تا در زمانی که خداوند صلاح می داند، ظهور کند و حکومت جهانگستر عدل الهی را تحقق بخشد.

از ویژگی های برجسته حکومت حضرت مهدی (عج ) برقراری قسط و عدل است و دامنه عدالت آن حضرت به قدری وسیع است که حقوق به یغما رفته انسان‌ها را به آنها باز می گرداند و زمین از ظلم و تبعیض و بی عدالتی پاک می شود.

به همین دلیل، وجود و قیام حضرت مهدی (عج) پشتوانه و امید بزرگی برای ستم دیدگانی است که در حال مبارزه با جور و ستم هستند تا زمینه ظهور او فراهم شود.

خداوند در آیه 5 از سوره قصص، به چنین بندگانی مژده می دهد: «و ما اراده کردیم تا بر مستضعفین و ستمدیدگان روی زمین منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم» به این جهت در ایران، روز ولادت باسعادت امام زمان (عج ) روز جهانی مستضعفین نامیده شده است.

رادیو دری جمهوری اسلامی ایران فرارسیدن سالروز میلاد آخرین حجت خدا و یگانه دادگستر عالم و پرچمدار رهایی انسان از ظلم و ستم را بر همه آزادگان جهان تبریک و شادباش می‌گوید.

کلیدواژه