امیرعبداللهیان: ایران وضع موجود در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد
(last modified Wed, 08 Mar 2023 14:29:25 GMT )
حوت 17, 1401 18:59 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران وضع موجود در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد
    امیرعبداللهیان: ایران وضع موجود در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد

وزیر خارجه ایران امروز در دیدار با همتای ترکیه ای اش تاکید کرد: ایران ضمن همکاری با هیات حاکمه در افغانستان، وضعیت موجود در این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

به  گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان امروز  در نشست خبری با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد: در چارچوب گفتگوهایی که با مقامات افغانستان صورت گرفته است، دولت فراگیر در این کشور تشکیل شود.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان اظهار کرد: افغانستان نیازمند یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های ذی نفوذ و دارای بافت جمعیتی قابل توجه در این کشور است.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش، گسترش تروریسم از مبداء اقلیم کردستان عراق و داعش از مبداء افغانستان را از نگرانی‌های مشترک ایران و ترکیه خواند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: حق ایران و ترکیه را در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از هر جهت و از سوی هر گروه محفوظ می‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم ادامه داد: معتقدیم تروریسم خوب و بد وجود ندارد و در هر لباس و به هر شکل و شمایلی که باشد، پدیده‌ای شوم است.

امیرعبداللهیان همچنین به وقوع زلزله اخیر در ترکیه و سوریه اشاره کرد و گفت: از ساعات اولیه وقوع زلزله، رهبر انقلاب و رئیس جمهوری دستور‌های اکیدی را برای کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر کردند و در شرایطی که دستگاه‌های مربوط در ایران درگیر کمک رسانی به زلزله خوی بودند، هلال احمر، ارتش و سپاه ایران با هماهنگی وزارت امور خارجه ترکیه وارد مناطق زلزله زده این کشور شدند و از جستجو در آوارها تا ارائه خدمات اسکان، پزشکی و سایر پشتیبانی‌ها خدمات رسانی کردند.

 

چاووش اوغلو: ایران در زلزله اخیر با هر آنچه توان داشت کنار ما بود

وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خبری مشترک، با قدردانی از کمک های ایران در زلزله اخیر ترکیه  گفت: ایران بلافاصله بعد از زلزله  یک تیم جستجو و نجات ۱۵۰ نفره را به ترکیه اعزام کرد که ۱۱ نفر را زنده نجات دادند؛ ایران همچنین با ۱۴ فروند هواپیما و همچنین از طریق زمینی محموله‌های زیادی را برای ما ارسال کرد و افزون بر این ها در آدیامان یک بیمارستان بزرگ برپا کرد و با هر آنچه در توان داشتند در کنار ما بود.

مولود چاووش اوغلو با اشاره به روابط نزدیک و سطح بالای ترکیه و ایران اظهار کرد: به طور مرتب با برادرم امیرعبداللهیان  درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای  در ارتباط هستیم در روز‌های آینده نیز من به ایران سفر خواهم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه  با بیان اینکه تروریسم مشکل مشترک ماست و باید در زمینه مبارزه با تروریسم عزممان را جزم‌تر کنیم افزود: ما به عنوان دو کشور همسایه می خواهیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

چاووش اوغلو با اشاره به مذاکرات برجام نیز گفت: ما به عنوان ترکیه خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستیم.

 تاکید وزیرخارجه ایران بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان

بازدید از مناطق زلزله زده و رایزنی دو جانبه؛ محور سفر امیر عبداللهیان به ‌ترکیه

بیمارستان صحرایی ارتش ایران برای زلزله زدگان ترکیه

کلیدواژه