حوت 20, 1401 11:06 Asia/Kabul
  • استقبال کابل و اسلام‌آباد از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان
    استقبال کابل و اسلام‌آباد از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان

وزارت خارجه افغانستان و پاکستان در بیانیه‌های جداگانه از عادی‌سازی روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کردند.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه در پکن، پایتخت چین توافق کردند که پس از هفت سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. بر اساس توافق تهران و ریاض، وزیران امورخارجه ایران و عربستان درملاقات با یکدیگر، حداکثر ظرف دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفیران و بازگشایی سفارتخانه‌ها وهمچنین سایر الزامات برای از سرگیری روابط دو کشور را فراهم خواهند کرد.

به گزارش رادیو دری، وزارت خارجه حکومت طالبان در بیانیه‌ای با استقبال از عادی‌سازی روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، آن را گامی مثبت و مهم در جهت تحکیم صلح و ثبات در منطقه دانست.بیانیه می‌افزاید توسعه دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی به توسعه روابط و همکاری‌های چندجانبه در منطقه کمک می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد عادی‌سازی روابط بین دو کشور به صلح و ثبات در منطقه و فرامنطقه کمک خواهد کرد.این وزارتخانه با ستایش نقش چین در میانجی‌گری مذاکرات بین دو طرف افزود: ما رهبری خردمندانه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران را به خاطر این تحول بسیار مثبت می‌ستاییم.

بیانیه می‌افزاید: امیدواریم این گام مثبت الگویی برای همکاری و هماهنگی منطقه‌ای باشد.

ریاض: از سرگیری روابط با ایران بر اساس طرفداری از راه‌حل‌های سیاسی است

کلیدواژه