شمخانی: اجرای توافق امنیتی ایران و عراق به توسعه روابط سرعت می‌بخشد
(last modified 1401-12-28T13:12:13+00:00 )
حوت 28, 1401 17:42 Asia/Kabul
  • شمخانی: اجرای توافق امنیتی ایران و عراق به توسعه روابط سرعت می‌بخشد
    شمخانی: اجرای توافق امنیتی ایران و عراق به توسعه روابط سرعت می‌بخشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت با اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق توسعه همه جانبه روابط سرعت خواهد گرفت.

به گزارش رادیو دری، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صبح امروز یکشنبه در سفر به بغداد با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به تلاش های مشترک دو کشور برای تنظیم و نهایی سازی توافقنامه امنیتی جامع گفت: «با اجرای دقیق این توافق‌نامه علاوه بر کاهش تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی های مرزی، زمینه‌های توسعه همه جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی بیش از پیش فراهم خواهد شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: «سیاست‌ها و اقدامات بحران زای آمریکا منشاء اصلی ناامنی در منطقه و عراق است؛ شیطنت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نیست.»

شمخانی با قدردانی از مساعدت دولت عراق در زمینه دستیابی ایران و عربستان سعودی به توافق‌ اخیر گفت: «به طور قطع کشورهای منطقه می توانند در سایه گفت وگو و همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه، مشکلات و بحران های مشترک را بدون حضور و مداخله بیگانگان حل و فصل کنند.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار ابراز اطمینان کرد که توافق دو کشور برای از میان بردن چالش‌های امنیتی تحمیل شده بر روابط ایران و عراق منافع دو کشور دوست و برادر را به نبال خواهد داشت.

 ایران و عربستان روز 11 مارس، پس از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک برای احیای روابط توافق کردند و مقرر شد طی دو ماه آینده سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شود.

توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط