حمل 13, 1402 11:13 Asia/Kabul
  • امروز، \
    امروز، \"روز طبیعت\" در ایران

امروز یکشنبه (دوم آوریل) سیزدهمین روزِ فروردین ‌ماه در تقویم‌ رسمیِ ایران، به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده‌ است.

مردم ایران در سیزدهمین روز از سال نو بنا به سنتی پسندیده و نیکو به دامان طبیعت می‌روند تا ضمن لذت بردن از مواهب طبیعی، روزی پُر از نشاط و خاطره‌انگیز را کنار خانواده و نزدیکانشان سپری کنند.
سیزدهم فروردین هر سال، آخرین روز از تعطیلات نوروزی است که "سیزده بدر"  نام دارد.
ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن و شادی که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را به باغ و صحرا می‌رفتند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبارها بگذرانند.
طبیعت از دیرباز مورد احترام مردم ایران بوده و در حفظ و پاکیزگی آن کوشیده‌اند.
گردش ایرانیان در سیزدهمین روز از نوروز، بزرگترین پیک نیک جهانی است و برپایی جشن‌ها و آیین‌های ویژه این روز ریشه باستانی و تاریخی دارد.
مردم ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، نوروز را جشن آفرینش و آغاز هستی می‌دانستند و پایان آن را روز سیزدهم فروردین می‌پنداشتند؛ این روز نزد ایرانیان بسیار مبارک و فرخنده است.
ایرانیان همچنین برگزاری آیین سیزدهمین روز نوروز را، اقدامی برای قدرشناسی از نعمت‌های خداوند می‌دانند و تماشای زنده شدن طبیعت را نشانی از قیامت و معاد قلمداد می‌کنند.
اقوام ایرانی به فراخور فرهنگ و رسوم منطقه‌ای خود آیین‌های خاصی در این روز دارند، از جمله آیین‌های سیزده بدر، گره زدن سبزه و نیز انداختن سبزه به رودخانه است.

کلیدواژه