قوس 24, 1395 15:13 Asia/Kabul
  •  تاکید روحانی به تقویت روابط ایران و اندونزی

رئیس جمهوری اسلامی ایران، تقویت و تحکیم روابط ایران و اندونزی به عنوان دو کشور دوست و مسلمان را به نفع منافع دو ملت و منطقه دانست.

 "حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه پس از امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، همراه با "جوکو ویدودو" رئیس جمهوری اندونزی در جمع خبرنگاران گفت، تهران و جاکارتا مصمم هستند که سطح همکاریهای خود را در همه حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و علمی گسترش دهند.

حسن روحانی افزود، روابط بین ایران و اندونزی به عنوان کشورهای مهم اسلامی در شرق و غرب آسیا، اهمیت زیادی دارد و باید این روابط در دوره پسابرجام شتاب بیشتری بگیرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اجرای توافقات دو کشور در حوزه  روابط بانکی و سرمایه گذاری را گامی مهم در ایجاد جهش در روابط اقتصادی تهران – جاکارتا برشمرد و گفت، روابط دو کشور در مسایل انرژی، روابطی راهبردی است و ایران تأمین کننده نیازهای اندونزی در حوزه انرژی از جمله نفت خام، گاز مایع و پتروشیمی خواهد بود.

حسن روحانی همچنین تاکید کرد، دو کشور در جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی، همکاری های نزدیکی بایکدیگر دارند و همکاری های خود را زمینه مسایل و مشکلاتی که جهان اسلام با آنها مواجه است و از جمله بحران یمن، سوریه و همچنین میانمار تقویت می کنند.

"جوکو ویدودو" رئیس جمهوری اندونزی نیز سفر به تهران را مسیر جدیدی در توسعه تعاملات و همکاری های دو کشور دانست و تصریح کرد، تهران - جاکارتا در راستای تحکیم و تقویت روابط به ویژه در عرصه اقتصادی و انرژی، همکاری های خود افزایش می دهند.

"جوکو ویدودو"  درخصوص محور گفتگوهایش با رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت، کشورش رویکردهای صلح جویانه را برای حل بحران در میانمار، یمن، سوریه و دیگر مناطق و کشورهای بحران زده پیشنهاد کرده است و در این راستا بر نقش صلح دوستانه خود تاکید دارد.

 

کلیدواژه