ثور 10, 1402 16:26 Asia/Kabul
  • خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکارناپذیر ایران و منطقه است
    خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکارناپذیر ایران و منطقه است

وزیر امور خارجه ایران، خلیج فارس را بخش مهمی از هویت انکارناپذیر و مشترک ایران و منطقه و منبع طبیعی و سرشار از منفعت برای ساکنین اطراف خود دانست.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در توییتی با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس نوشت، بهره‌مندی حداکثری از منافع خلیج فارس در گرو امنیت، همگرایی و مشارکت جمعی کشورهای ساحلی این پهنه‌ی آبی پرافتخار خواهد بود.

امروز 10 ثور 1402 هجری شمسی برابر با 30 آوریل 2023، سالروز اخراج استعمارگران پرتغالی از آب‌هاى جنوبى ایران در سال 1622 میلادی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.

خلیج‌فارس پهنه ای آبی با وسعت بیش از 237000 کیلومتر مربع در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد.

این خلیج، یک شاهراه مهم دریایی و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان است که به دلیل وجود منابع نفت و گاز، منطقه‌ای مهم و راهبردی در سطح بین‌المللی به شمار می رود.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج‌ فارس یا دریای پارس بوده است اما برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر با تحریک استعمارغرب به دنبال تحریف نام خلیج فارس بوده اند.  

با وجود این، خلیج‌ فارس اصلی‌ترین نامی است که از کهن‌ترین منابع بر جای مانده است. جغرافی‌دانان و تاریخ‌نگاران اسلامی همچون طبری، مسعودی و یعقوبی به اتفاق در کتب خطی به جای مانده از خود گفته اند که تمامی نواحی خلیج‌پارس در دوره‌های پیش از اسلام به ایران تعلق داشته است. یونانی‌های باستان نیز این خلیج را "پرسیکوس سینوس" که همان خلیج فارس است نامیده اند.

بر اساس دستورالعمل دبیرخانه سازمان ملل متحد در  تاریخ ۱۴ «می» ۱۹۹۹ (۲۴ ثور۱۳۷۸) نام آب‌راهی که میان جمهوری اسلامی ایران و شبه جزیره عربی قرار دارد، «خلیج فارس» است و در اسناد و انتشارات سازمان ملل متحد لازم است از نام کامل "خلیج فارس" استفاده شود.

سرلشکر باقری: خلیج‌فارس به صورت شبانه‌روزی در رصد نیروهای مسلح ایران است

کلیدواژه