ثور 25, 1402 14:17 Asia/Kabul
  • عظمت وجودی حکیم فردوسی در بردباری قهرمانانه او در راه خلق حماسه ملی است
    عظمت وجودی حکیم فردوسی در بردباری قهرمانانه او در راه خلق حماسه ملی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشت: دولت مردمی حامی پژوهشگران و استادان در جهت نهادینه کردن افکار مفاخری چون حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

به گزارش رادیو دری، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی» و پاسداشت زبان فارسی که «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنرا قرائت کرد، نوشت: با ترسیم خط فکری و ادبی مفاخری همچون فردوسی بر غنای فرهنگی ایران اسلامی افزوده می شود.

در پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است: ایران بزرگ یک حقیقت فرهنگی و معنوی در قلب قاره کهن آسیاست که همچون حلقه‌ای زنجیره‌ هستی معنوی و فرهنگی شرق و غرب را به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ ایران بود که در آغاز تاریخ اسلام در عین گرایش به دارالاسلام، کانون حوزه ایرانی فرهنگ و تمدن اسلامی شد و حتی در حوزه عربی اثری عمیق از خود بر جای گذاشت.

رئیسی افزود: در سرزمین ایران بزرگانی مانند فردوسی زبان فارسی و تاریخ ایران را از نو زنده ‌کردند و مردم ایران توانستند بدون هیچ‌گونه کشمکش و تضادی در آیینه معرفت اسلامی به حیات خود ادامه دهند.در پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است، فردوسی نماد خردورزی این سرزمین را نه فقط یک شاعر که باید جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران دانست؛ اوست که بر پیکر زبان فارسی جامه‌ای فاخر و هویت فرهمند پوشاند و پیوندهای عمیق تاریخی و هویت ملی و فرهنگی ایران را مورد توجه جدی قرار داد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ ایران در سال ۳۲۹ هجری قمری (۱۰۲۰- ۹۴۰ میلادی) در شهر توس ،شمال شرق ایران، به‌ دنیا آمد.حکیم فردوسی در عمر۸۰ ساله خود، طبع و ذوق شاعری و شور و دلبستگی او بر زنده‌کردن مفاخر ملی ایران زمین، باعث بوجود آمدن شاهکاری بزرگ به‌ نام شاهنامه شد.

شاهنامه‌ فردوسی که نزدیک به پنجاه‌هزار بیت دارد، مجموعه ای از داستانهای ملی و تاریخ باستانی پادشاهان قدیم و پهلوانان بزرگ ایران است که کارهای پهلوانی آنها را همراه با فتح و ظفر و مردانگی و شجاعت و دینداری توصیف می‌کند.

برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس مشهد

کلیدواژه