ثور 27, 1402 17:43 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه ایران: حقابه ایران در مناسبات با افغانستان تأثیر دارد
    وزیر خارجه ایران: حقابه ایران در مناسبات با افغانستان تأثیر دارد

وزیر امور خارجه ایران در تماس با سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان تاکید کرد که حقابه ایران از رود هیرمند در مناسبات تهران با کابل تاثیر دارد.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان بعد از ظهر امروز چهارشنبه در تماس تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان درباره موضوع حقابه هیرمند و سایر مسائل بین ایران و افغانستان به گفتگو و تبادل نظر پرداخت. 

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی، تاکید سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان بر پایبندی بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال اظهار داشت: «رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به مشکلات فراوانی که تامین نشدن حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم استان سیستان و بلوچستان تحمیل کرده است ابراز امیدواری کرد طرف افغانستانی در رهاسازی آب سد کجکی و رساندن آب به این استان ایران اهتمام ورزد.

امیرعبداللهیان همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده 1351 هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای ایران بسیار مهم خواند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای تخریب مناسبات ایران و افغانستان، برخی تنش‌ها در مرز دو کشور را نیز عاملی منفی خواند و بر مسؤولیت افغانستان بر تکرار نشدن آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان گفت: «تعهد به امنیت مرز مشترک، خط قرمز ماست.»

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفت وگو با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تاکید کرد و از تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی خبر داد.

متقی همچنین بر تعهد افغانستان به حفظ امنیت مرزها با همسایگان تاکید کرد.

طرفین در خصوص پروژه‌های برق، راه آهن و تجارت مرزی نیز تبادل نظر کردند.

مقام حکومت طالبان: خود را ملزم به پرداخت حقابه ایران می دانیم

کلیدواژه