امیرعبداللهیان: طالبان اجازه سنجش میزان آب هیرمند را به هیات فنی ایران نداده است
(last modified Fri, 19 May 2023 06:12:10 GMT )
ثور 29, 1402 10:42 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: طالبان اجازه سنجش میزان آب هیرمند را به هیات فنی ایران نداده است
    امیرعبداللهیان: طالبان اجازه سنجش میزان آب هیرمند را به هیات فنی ایران نداده است

وزیر امور خارجه ایران از همکاری نکردن حکومت طالبان برای بازدید هیات‌های فنی ایران از سنجش میزان آب هیرمند خبر داد.

به گزارش رادیو دری، در پی طرح اظهاراتی از سوی مقامات حکومت طالبان افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند و صدور بیانیه‌ای در این باره، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امورخارجه طالبان خواسته شد طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: سیستان از خشکسالی رنج می برد؛ ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی و‌ نه صدور بیانیه سیاسی است.

وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه (۱۷مه)در گفت‌وگوی تلفنی با«امیرخان متقی» سرپرست وزارت امورخارجه طالبان تامین حق‌آبه ایران از هیرمند به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران خواند.

«سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هم روز پنجشنبه در سفر به سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران، درباره حق‌آبه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:اگر کارشناسان کمبود آب را تایید کنند، حرفی نیست و گرنه اجازه نخواهد داد حق مردم ایران تضییع شود و این مسئله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

براساس معاهده هیرمند که در سال  ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد "کمال خان" در استان نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

امیرعبداللهیان: اگر طالبان برای اعطای حقابه همکاری نکند از ابزار فشار استفاده می‌کنیم

کلیدواژه