وزیر کشور ایران: مساله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود
(last modified 1402-02-30T03:21:28+00:00 )
ثور 30, 1402 07:51 Asia/Kabul
  • وزیر کشور ایران : مساله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود
    وزیر کشور ایران : مساله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود

وزیر کشور/ داخله جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد : مساله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود.

به گزارش رادیو دری،"احمد وحیدی "  وزیر کشور ایران؛ گفت : مساله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود و طالبان اجازه دهند مسوولان ایرانی از سد  کمال خان دیدن کنند.

وحیدی افزود:حقآبه ایران (در تالاب هامون) یک حق تاریخی است و حاکمان افعانستان و طالبان بارها به وجود حقآبه برای ایران اقرار کرده‌اند و گفته‌اند درصورت وجود آب، حق‌آبه ایران رها سازی می شود.

وزیر کشور ایران همچنین گفت : طالبان  می گوید آبی نیست و برخی گزارش ها حاکی از آن است که آب پشت سد مربوطه ( سد کمال خان و بند کجکی) وجود دارد و برای این که ابهام موجود از بین برود باید به یک تفاهم با طالبان برسیم و در هماهنگی با وزارت خارجه و طالبان، مسوولان ذیربط از وضعیت آب پشت سد دیدن کنند.

"حسن کاظمی قمی"  سرپرست سفارت ایران در افغانستان، نیز  گفت: اگر ثابت شود در سد آب هست و طالبان حقابه ایران را نمی‌دهند، آنها باید پاسخگوی کار خود باشد. 

"کاظمی قمی" افزود : ایران بیشتر از هر کشور دیگر به مردم افغانستان خدمت کرده است.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820 میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26 متر مکعب در ثانیه است که البته در ماه ها و فصول مختلف تفاوت می کند. اکنون دولت و ملت ایران،  انتظار دارند تا در چارچوب همکاری های دوجانبه طالبان افغانستان نیز بر تعهد و وعده خود در این خصوص پایبند باشد و بیش از این خود را طرفی غیر مسئول در برابر همسایه خود نشان ندهد.

وزارت خارجه ایران: تأمین نشدن حقابه هیرمند از سوی افغانستان به هیچ وجه قابل قبول نیست

کلیدواژه