ثور 31, 1402 10:24 Asia/Kabul

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: اغماضی درباره حق آبه هیرمند وجود ندارد.

به گزارش رادیو دری، "محمدباقر قالیباف" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران امروز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی ایران افزود: توافق درباره این حق آبه، بخشی از تاریخ بلند همسایگی دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان و غیرقابل خدشه است.

قالیباف  با تاکید بر توافق ایران و افغانستان درباره حق آبه هیرمند گفت: با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد، این کشور همسایه از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دو‌کشور پیشگیری کند.

رئیس مجلس ایران همچنین گفت: اجرای کامل ‌و دقیق این توافق به نفع هر دوملت و تضمین کننده منافع متقابل و همچنین محافظ وضعیت اقلیمی، جغرافیایی و مردمی بخش های بزرگی از غرب افغانستان و شرق ایران است.

قالیباف خاطرنشان کرد: این یک مسئله حیاتی است و درباره آن اغماضی وجود نخواهد داشت. مسئولین افغانستان به اراده مثبت جمهوری اسلامی ایران در این باره پاسخ سازنده دهند. 

اخیرا مقامات ایران از طالبان به دلیل عدم رعایت حق آبه این کشور انتقاد کردند. 

در این راستا، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سفر به چابهار پیرامون حق آبه هیرمند گفته بود که به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

رئیس جمهور ایران افزوده است: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند اخطار داد

دیدار مقامات نظامی ایران و افغانستان در کابل

کاظمی قمی: طالبان یک ماه برای آزادسازی حقابه هیرمند مهلت دارد

کلیدواژه