جوزا 01, 1402 12:43 Asia/Kabul
  • واکنش وزارت خارجه ایران به اتهامات بی‌اساس بیانیه سران گروه هفت
    واکنش وزارت خارجه ایران به اتهامات بی‌اساس بیانیه سران گروه هفت

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران بخش‌هایی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت که حاوی اتهامات بی پایه و ساختگی ضد جمهوری اسلامی ایران است را بشدت محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با رد اتهامات بی‌اساس ضد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: برنامه هسته ای ایران صرفاً دارای اهداف صلح آمیز است و سلاح هسته‌ای به هیچ وجه در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی جایی ندارد.

کنعانی چافی فراخوان رهبران گروه هفت در دعوت از همه کشورها برای حمایت از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را بسیار عجیب و نشانه سیاستهای متناقض این کشورها دانست، زیرا آنها خود ناقض اصلی قطعنامه یاد شده و اعمال تحریمهای غیرقانونی حداکثری ضد ملت ایران هستند.

سخنگوی‌ وزارت امورخارجه ایران برجام را اقدامی همراه با حسن نیت از سوی ایران برای رفع نگرانی‌های مصنوعی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه دانست که متأسفانه با خروج غیرقانونی آمریکا از توافق و بی عملی طرف های اروپایی متعاقب خروج آمریکا، متحمل آسیب جدی شده است.

کنعانی چافی با یادآوری پیشرفت رضایت بخش در اجرای توافقات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و مصمم است همکاری‌ها و تعاملات سازنده خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در چارچوب ان پی تی و موافقتنامه پادمان ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین استفاده سیاسی و ابزاری سران گروه هفت از موضوع حقوق بشر ضد جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد و افزود: این کشورها بجای طرح اتهامات بی اساس می‌بایست در قبال نقض سیستماتیک حقوق بشر ایرانیان داخل و خارج کشور و در میان آنها زنان و کودکان، از طریق اعمال و همراهی با تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی پاسخگو باشند.

نشست سران گروه هفت ۱۹ تا ۲۱ مه / 29 تا 31 ثور در هیروشیما ژاپن برگزار شد.آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و کانادا  کشورهای عضو گروه هفت هستند.

انتقاد سفیر چین در ژاپن از گروه هفت

کلیدواژه