جوزا 03, 1402 15:35 Asia/Kabul
  • دهقان: راه حل مساله حقابه ایران، \
    دهقان: راه حل مساله حقابه ایران، \"حکمیت\" است

معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت:اگر حکومت طالبان به تعهدات مربوط به حقابه هیرمند پایبند نباشند، مساله طبق معاهده از طریق حکمیت پیگیری خواهد شد.

به  گزارش رادیو دری؛ «محمد دهقان» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت تاکید کرد: برای حل مشکل حقابه هیرمند، معاهده جامعی وجود دارد و مسوولان افغانستانی باید طبق معاهده موجود به تعهدات خود عمل کنند.

دهقان تصریح کرد: اگر حکومت طالبان به تعهدات مربوط به حقابه هیرمند پایبند نباشند، بر اساس معاهده باید به حکمیت رجوع شود.

در پی طرح اظهاراتی از سوی مقامات حکومت طالبان درباره حقابه هیرمند و صدور بیانیه‌ای در این باره، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه ۱۸ مه  در توئیتی نوشت: در ماه‌های اخیر مکرراً از «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امورخارجه طالبان خواسته شد طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، اما چنین نکردند.

وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۱۷مه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با«امیرخان متقی» سرپرست وزارت امورخارجه طالبان، تامین حق‌آبه ایران از هیرمند به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران خواند.

در همین حال «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۸ مه در سفر به سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران، درباره تامین حق‌آبه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد.

 

براساس معاهده هیرمند که در سال  ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با ساخت سد "کمال خان" در نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد و خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران به خصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

طالبان از ابتدای روی کار آمدنش بارها بر اجرای این معاهده تاکید کرده، اما در عمل مدعی است که به علت کمبود بارش ها و پایین بودن سطح آب، امکان تامین حقابه ایران از هیرمند وجود ندارد.

ایران و افغانستان درباره حقابه هیرمند مذاکره می‌کنند

بیانیه دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره حقابه هیرمند

کاظمی قمی: حقابه هیرمند از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی است

کلیدواژه