جوزا 04, 1402 09:49 Asia/Kabul
  • رونمایی از «خیبر»؛ جدیدترین موشک بالستیک ایرانی
    رونمایی از «خیبر»؛ جدیدترین موشک بالستیک ایرانی

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران جدیدترین محصول از خانواده موشک‌های بالستیک خرمشهر با نام خیبر رونمایی شد.

به گزارش رادیو دری، به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران، امروز پنجشنبه با حضور امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران رونمایی شد.

موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد  هزار۲ کیلومتر و سرجنگی یک هزار و پانصد کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.

از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.

این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون است.

از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.

موشک خرمشهر ۴ به دلیل برخوداری از موتور بسیار قدرتمند خود، از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه بر روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است.

رونمایی از موشک "بالستیک رضوان" در مراسم رژه گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس

کلیدواژه