جوزا 04, 1402 14:43 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: مشکل حقابه هیرمند با بیانیه سیاسی حل نمی‌ شود
    امیرعبداللهیان: مشکل حقابه هیرمند با بیانیه سیاسی حل نمی‌ شود

وزیر امور خارجه ایران گفت: به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقابه هیرمند از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید به صورت حقوقی این موضوع پیگیری شود.

به گزارش رادیو دری، "حسین امیرعبداللهیان" امروز (پنجشنبه) اظهار کرد: در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفتگو‌هایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد سال 1972 باید در این ارتباط به مسیر حقوقی توجه شود.

وزیر امور خارجه ایران، با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرز‌های طولانی مشترک افزود: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: می‌خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و انتظارات متقابلی نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم.

وی با بیان این که هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید  و تصریح کرد: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان و نه همه افغانستان است.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: از محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل و آموزش ناخرسندیم و این را رفتاری برخلاف تعالیم اسلام می‌دانیم.

براساس معاهده هیرمند که در سال  ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حقابه ایران را داشت با ساخت سد "کمال خان" در ولایت نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد و خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران به خصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

دولت موقت طالبان نیز پس از روی کار آمدن به رغم وعده های مکرر برای عمل به این عهدنامه، تاکنون گامی عملی در اجرای آن برنداشته است.

وزیر کشور ایران: طالبان در مساله حقابه هیرمند به وظیفه همسایگی عمل کند

بیانیه دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره حقابه هیرمند

تاکید معاون اول رئیس جمهوری ایران بر ضرورت حل مساله حقابه هیرمند

کلیدواژه