جوزا 05, 1402 14:59 Asia/Kabul
  • دیپلمات اسیر ایرانی پس از پنج سال به آغوش وطن بازمی‌گردد
    دیپلمات اسیر ایرانی پس از پنج سال به آغوش وطن بازمی‌گردد

وزیر امورخارجه ایران از آزادی و بازگشت دیپلمات بازداشت شده این کشور در بلژیک خبر داد.

به گزارش رادیو دری؛ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در توئیتی نوشت: «اسدالله اسدی» دیپلمات بی‌گناه ایران که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران خواهد شد.

«اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی شاغل در وین پنج سال پیش به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل و در آنجا بر خلاف کنوانسیون  1961 وین درباره مصونیت دیپلماتیک، به 20 سال زندان محکوم شد.

بازداشت او با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس های امنیتی اروپایی با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا صورت گرفته بود.

وزارت امورخارجه عمان امروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عمان موفق شد بین بلژیک و ایران برای حل مساله شهروندان زندانی میانجیگری کند و افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند، امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مساله اتباع دو کشور بود که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد.

بر این اساس، ایران نیز در عملی متقابل یک زندانی تبعه بلژیک را آزاد و روانه کشورش کرد. 

انتقاد خطیب جمعه تهران از اقدام وقیحانه آلمان در اخراج دیپلمات های ایرانی

واکنش ایران به نقض حقوق دیپلمات‌های ایرانی در آلبانی

کلیدواژه