جوزا 13, 1402 07:33 Asia/Kabul
  • استقبال اعضای بریکس از عضویت ایران
    استقبال اعضای بریکس از عضویت ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: اعضای اصلی بریکس با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ظرفیت‌های ایران، از عضویت کشورمان در این گروه استقبال کردند.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای شرکت ایران در اجلاس دوستان بریکس و رایزنی با اعضای این گروه اظهار داشت: در این نشست که شروع گام‌های مقدماتی برای بررسی درخواست عضویت ایران و اضافه شدن به پنج کشور اصلی عضو بلیت است، جمهوری اسلامی ایران توانست مواضع خود را بیان کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: با وزرای خارجه روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی که در جلسه حضور داشتتند راجع به چگونگی عضویت ایران و مکانیسمی که در حال تنظیم شدن است، گفتگو کرده است.

وی تصریح کرد: در مجموع این پنج کشور حمایت خود را از شروع عضویت ایران اعلام کردند.

امیرعبداللهیان گفت: اعضای اصلی بریکس بسیار علاقه‌مند هستند که علاوه بر مناسبات دوجانبه، در چارچوب ائتلاف جدید بریکس یا شانگهای هم بتوانند روابط اقتصادی و تجاری نیرومندتری را با ایران داشته باشند.

در حال حاضر کشورهای عضو بریکس روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند هستند. ایران و عربستان نیز از جمله کشورهایی هستند که قصد عضویت در این گروه اقتصادی را دارند.

کشورهای عضو گروه بریکس بیش از 40 درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی کره زمین را در اختیار دارند.

دیدار و گفت و گوی وزرای خارجه گروه بریکس و کشورهای دوست این گروه در آفریقای جنوبی

کلیدواژه