جوزا 16, 1402 15:07 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران را نمی‌توان منزوی کرد
    امیرعبداللهیان: ایران را نمی‌توان منزوی کرد

وزیر امور خارجه ایران خطاب به آمریکا و برخی متحدانش اعلام کرد: سیاست منزوی کردن ایران شکست خورده است.

به گزارش رادیو دری؛ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با «پرس‌تی‌وی» اظهار کرد: حضور فعال ایران در سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اخیرا در بریکس نشان می‌دهد که سیاست جهانی منزوی کردن ایران شکست خورده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت مخالف یکجانبه‌گرایی است، ولی از فرصت‌های موجود در چارچوب چندجانبه گرایی نهایت استفاده را می‌کند.

امیرعبداللهیان درباره برنامه ریزی ایران برای پیوستن به بریکس گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بریکس برای ارتقای چندجانبه‌گرایی برای افزایش تجارت با کشورهای عضو و تقویت همکاری‌های اقتصادی به نفع ملت ایران استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر پیدایش نظم نوین جهانی و به چالش کشیدن هژمونی آمریکا تصریح کرد: اتحادها و ائتلاف‌هایی از قبیل شورای همکاری شانگهای و بریکس از جمله بازیگران تاثیرگذار جدید در نظم نوین جهانی هستند.

کشورهای بریکس در مجموع، حدود ۴۲ درصد جمعیت، نزدیک به یک‌ چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌ سوم خاک دنیا را تشکیل می‌دهند. دو کشور عضو آن (روسیه و چین) از اعضای دائم شورای امنیت هستند و سه عضو دیگر (برزیل، هند و آفریقای جنوبی) خواستار عضویت دائم در شورای امنیت و تغییر ساختار این سازمان هستند.

امیرعبداللهیان: اعضای بریکس علاقه مند به روابط اقتصادی نیرومندتر با ایران هستند

امیرعبداللهیان: ایران با همه کشورهای جهان همکاری می‌کند

کلیدواژه