جوزا 30, 1402 08:28 Asia/Kabul
  • حقابه قانونی ایران از هیرمند تاکنون تامین نشده است
    حقابه قانونی ایران از هیرمند تاکنون تامین نشده است

وزیر نیروی ایران گفت: تاکنون حقابه قانونی ایران بر مبنای معاهده هیرمند ازسوی افغانستان آزادسازی نشده است.

براساس معاهده هیرمند که در سال  ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد "کمال خان" در ولایت نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارت های فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

حقابه رودخانه هیرمند طی سال‌های اخیر همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌ها میان ایران و حکومت‌های مستقر در افغانستان بوده است؛ و طرف ایرانی در هر دیدار و تماسی با سران افغانستان در حکومت های مختلف ، بر ضرورت رعایت حقابه ایران از رودخانه هیرمند تاکید کرده است.

از اینرو در روزهای اخیر افغانستان، اعلام کرده بود که خشکسالی و کمبود آب در افغانستان موجب شده افغانستان نتواند به تعهد خود عمل کند؛ موضوعی که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به سیستان و بلوچستان ایران آنرا منوط به بررسی کارشناسان ایرانی کرده بود.

«حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران و سرپرست سفارت ایران در کابل نیز روز جمعه گذشته در گفتگو با شبکه خبر تلویزیون ایران با تاکید بر اینکه هیات حاکمه افغانستان باید به معاهده هیرمند پایبند باشد، گفت که طالبان اجازه داده‌ تا کارشناسان ایرانی از سد کجکی بازدید کنند.

به گزارش رادیو دری، «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ایران پس از نشست دیروز دوشنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران درباره آخرین اقدامات دولت ایران برای تامین آب سیستان و بلوچستان ایران با توجه به عدم آزادسازی حقابه ایران ازسوی افغانستان، گفت: تاکنون حقابه قانونی ایران ازسوی افغانستان آزادسازی نشده است؛ این حق مسلم جمهوری اسلامی ایران باید طبق قوانین بین‌المللی داده شود.

نمایندگان مجلس ایران: اجرا نشدن حقابه هیرمند، مخالف قوانین بین‌المللی است

کلیدواژه