سرطان 07, 1402 13:45 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: تحریم داروهای جانبازان شیمیایی از مصادیق بارز جنایت ضد بشریت است
    امیرعبداللهیان: تحریم داروهای جانبازان شیمیایی از مصادیق بارز جنایت ضد بشریت است

وزیر امور خارجه ایران در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت گفت: تحریم داروهای مورد نیاز جانبازان شیمیایی یکی از مصادیق بارز غیرانسانی ترین جنایات ضد بشریت است.

رژیم بعثی عراق در 28 ژوئن 1987 با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی،شمال غرب ایران، را بمباران کرد که در این حمله  یکصد و 19 نفر از ساکنان غیرنظامی این شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

به همین مناسبت مراسم گرامیداشت قربانیان حمله شیمیایی رژیم صدام به شهر سردشت امروز (چهارشنبه) در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با پیام «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، وزیر امورخارجه ایران در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت ضمن ادای احترام به مقام شامخ همه شهدای شیمیایی گفت: از ابعاد کمتر دیده شده جنایت استفاده از سلاح شیمیایی ضد ایران، کاربرد وسیع آن ضد شهرها و غیرنظامیان بویژه زنان بی دفاع و کودکان بی‌گناه بود که باعث شهادت هزاران نفر و جانباز شدن دهها هزار نفر شد که گروه کثیری از آنها هنوز نیز با درد و رنج شبانه روزی ناشی از آثار آن به مشقت روزگار می گذرانند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده گسترده و نظام‌مند از سلاح شیمیایی در دوران معاصر، ضمن محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در هر جا توسط هر کسی و تحت هر شرایطی یکبار دیگر تعهد خود را به تحقق جهان عاری از سلاحهای شیمیایی تجدید می‌کند.

وزیر امورخارجه ایران افزود: امروزه تحقق کامل اهداف کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی تا حدود زیادی منوط به انهدام کامل سلاحهای شیمیایی آمریکا و پیوستن فوری و بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون و نیز اجرای کامل مؤثر و غیر تبعیض آمیز آن به ویژه در زمینه توسعه همکاری بین‌المللی در استفاده از مواد شیمیایی برای مقاصد صلح آمیز است.

بمباران شیمیایی "سردشت" زمینه ساز منع گسترش این سلاح شد

کلیدواژه