سرطان 21, 1402 09:28 Asia/Kabul
  • رئیسی: نگاه ایران به قاره آفریقا، هم‌افزایی است
    رئیسی: نگاه ایران به قاره آفریقا، هم‌افزایی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر افزایش سهم ایران از اقتصاد آفریقا گفت: برخی به آفریقا نگاه استعماری دارند اما نگاه جمهوری اسلامی ایران به این قاره، کرامت انسانی و هم افزایی است.

به گزارش رادیو دری،«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه و پیش از عزیمت به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه  درباره اهداف این سفر تصریح کرد: روابط ایران با کشورهای آفریقایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خوبی درحوزه های مختلف بوده است اما در گذر زمان برخی روابط دچار توقف‌هایی شده به ویژه در دهه اخیر که با توجه به ثروت عظیم و منابع طبیعی و معدنی که امروز در آفریقا وجود دارد و با توجه به استعدادهای بسیار در کشورهای آفریقایی، می تواند تبادل ظرفیت بین ایران و آفریقا صورت بگیرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشورهای آفریقایی برای ارتباط با ایران ابراز علاقه مندی کرده‌اند، افزود: از جمله حوزه هایی که امروز می توان برای ارتباط با آن در سیاست خارجی اقدامات خوبی صورت گیرد، کشورهای آفریقایی است.

رئیسی افزود: در حوزه کشت سرزمینی و کار کشاورزی و مواد پروتئینی در آفریقا زمینه های خوبی برای همکاری وجود دارد، در زمینه علم و فناوری نیز در کشورهای آفریقایی کار بسیار خوبی می تواند صورت گیرد و دفاتر علم و فناوری ایران می توانند در این کشور ها فعال شوند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: امروز ارتباط با کشورهای آفریقایی از جمله حوزه هایی است که در اولویت سیاست خارجی قرار دارد؛ سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای مسلمان و همسو از موضوعات مورد توجه دولت ایران است. 

این نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

 

کلیدواژه