اسد 09, 1402 17:07 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: حضور نظامی کشورهای خارجی در خاک سوریه راه‌ حل نیست
    امیرعبداللهیان: حضور نظامی کشورهای خارجی در خاک سوریه راه‌ حل نیست

وزیر امورخارجه ایران گفت: حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «فیصل مقداد» وزیر امورخارجه سوریه، افزود: ایران به تلاش‌ها و حمایت‌های خود برای تحقق صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان با محکوم کردن حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سرزمین سوریه ، تصریح کرد: رژیم اسرائیل اصلی ترین منبع بی ثباتی در منطقه است زیرا این رژیم بقای تصنعی خود را ناشی از جنگ افروزی در منطقه می‌داند.

وزیرامور خارجه ایران با بیان اینکه کشورهای منطقه نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی بی تفاوت نبوده و نخواهند بود، گفت: حاکمان جعلی رژیم صهیونیستی درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی پاسخ نخواهد بود.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران افزود: ایران قطعاً از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند.

وزیر امورخارجه ایران گفت: چارچوب نشست‌های چهارجانبه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه است.

امیرعبداللهیان همچنین بر بازگشت فوری و امن آوارگان سوری به مناطق قبلی خود تأکید کرد  و گفت برخی کشورها وطرف‌های غربی که مانع بازگشت آوارگان هستند و با بودجه‌های سازمان ملل آنها را به تشویق در ماندن بیرون از سوریه می‌کنند باید به بازگشت آوارگان کمک کنند.

وزیر امورخارجه سوریه هم با بیان اینکه از ۲۰۱۱ نزدیک به ۴۰۰ هزار تروریست وارد خاک سوریه شدند گفت: نظامیان آمریکایی جمع زیادی از مردم سوریه در منطقه دیرالزور را به شهادت رساندند؛ ارتش ترکیه هم بخشی از سرزمین سوریه را اشغال کرده است.

فیصل مقداد با اعلام اینکه هیچ دشمنی بین ملت سوریه و ترکیه وجود ندارد، تاکید  کرد: نیروهای بیگانه و خارجی باید از سرزمین‌ سوریه خارج شوند.وزیر امورخارجه سوریه در ادامه با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران برای حمایت از ملت سوریه در زمینه اقتصادی، نفت، گاز و کمک‌های انساندوستانه تلاش‌های فراوانی کرد.

وزیر خارجه سوریه وارد تهران شد

کلیدواژه