اسد 11, 1402 17:32 Asia/Kabul
  • رئیس محیط زیست ایران: طالبان فقط ۱۵ میلیون لیتر آب هریرود را رها کرده است
    رئیس محیط زیست ایران: طالبان فقط ۱۵ میلیون لیتر آب هریرود را رها کرده است

رئیس سازمان محیط زیست ایران گفت: طالبان با وجود تایید لفظی معاهده رهاسازی آب هیرمند، به جای ۸۲۰ میلیون لیتر حقابه ایران، فقط ۱۵ میلیون لیتر آب را به سمت خاک کشور ما رها کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ سلاجقه در حاشیه جلسه هیأت دولت ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سطح آب پشت سد در افغانستان، مناسب است و طرف افغانستانی باید طبق معاهده هیرمند، سالانه ۸۲۰ میلیون لیتر آب به سمت ایران رها کند، اما تا کنون ۱۵ میلیون لیتر آب رهاسازی شده است.

وی افزود: به هیأت حاکمه افغانستان چند بار درخواست برگزاری نشست دادیم که قبول نکردند، افزون بر این وزیر نیرو ایران مأموریت یافت این موضوع را پیگیری کند و ما نیز اقدامات خودمان را انجام می دهیم.

رئیس سازمان محیط زیست ایران با اشاره به دبی ورودی هیرمند اضافه کرد: در دو روز گذشته، بارندگی‌های خوبی در افغانستان به وقوع پیوست که آب این بارندگی ها وارد هیرمند شد و امیدوارم این آب از بند کمال خان عبور کند.

سلاجقه تصریح کرد: بحث اساسی ما با حاکمان افغانستان، عمل کردن آنها به معاهده ای است که سالها قبل بین دو دولت ایران و افغانستان بسته شد.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حقآبه ایران را داشت با ساخت سد "کمال خان" در نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

معاون وزیر نیرو ایران: طالبان به حقابه ایران از هیرمند متعهد است 

 وزیر کشور ایران: طالبان به تکلیف خود در معاهده هیرمند عمل کند

کلیدواژه