اسد 17, 1402 10:28 Asia/Kabul
  • تأکید وزارت خارجه ایران بر روشن شدن ابعاد اقدام تروریستی در مزارشریف
    تأکید وزارت خارجه ایران بر روشن شدن ابعاد اقدام تروریستی در مزارشریف

وزارت امورخارجه ایران بر روشن شدن ابعاد حادثه تروریستی تلخ و فراموش نشدنی مزارشریف به عنوان مطالبه ای قطعی تأکید کرد.

۲۵ سال پیش در چنین روزی (هفدهم مرداد/ اسد، اوت ۱۹۹۸)، شبه نظامیان خودسر طالبان، هشت نفر از دیپلمات‌های کنسولگری ایران را به همراه «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شهر مزار شریف افغانستان به شهادت رساندند.

به همین مناسبت، این روز درتقویم جمهوری اسلامی ایران، به نام روز خبرنگار مزین شده است.

به گزارش رادیو دری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن واقعه تلخ و فراموش نشدنی مزارشریف، اعلام کرد: هفدهم مردادماه یادآور خاطره بسیار تلخ شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایران در افغانستان است.

 در این بیانیه آمده است: ۲۵ سال پیش در بحبوحه نبردهای داخلی افغانستان، در پی ورود نیروهای طالبان به شهر مزارشریف، بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران مورد حمله واقع شده و دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: محکومیت گسترده جنایت حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایران از سوی جامعه بین‌المللی و نیز همدلی و همدردی خاطره‌انگیز مردم نجیب افغانستان، جلوه‌های درخشانی از یگانگی مردمان دو کشور را رقم زد و موجب شد جمهوری اسلامی ایران خویشتندارانه و بزرگ‌منشانه، بر اساس مصالح عالیه دو ملت، در کنار خواهران و برادران افغانستانی خود بایستد و از خواست و اراده آنان حمایت کند.

بیانیه وزارت امورخارجه ایران می‌افزاید: اینک با گذشت سال‌ها جنگ و بی ثباتی در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تشکیل دولتی متشکل از همه اقشار، گروهها و اقوام افغانستانی می‌تواند راهگشای مسیر افغانستان رنجدیده به سمت توسعه، پیشرفت و آبادانی و تقویت توان مردم در برابر رنجها و مشکلات باشد.

ابعاد پنهان اقدام تروریستی "۱۷ مرداد" در مزار شریف قابل پیگیری است

کلیدواژه