سنبله 03, 1402 12:31 Asia/Kabul
  • رئیسی: بریکس نقش مهمی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری جهان دارد
    رئیسی: بریکس نقش مهمی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری جهان دارد

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ائتلاف جهانی بریکس نقش بسیاری در همکاری های اقتصادی و تجاری در جهان دارد. 

به گزارش رادیو دری، «سید ابراهیم رئیسی» پس از سفر فشرده کاری به آفریقای جنوبی برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در بدو ورود به تهران، در تشریح دستاوردهای این سفر افزود: بریکس در شمال آفریقا و آفریقای جنوبی و آسیا و آمریکایی لاتین اعضای قابل توجهی دارد.

در پانزدهمین نشست "بریکس" در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پذیرش عضویت ایران در این گروه مهم و قدرتمند بین‌المللی پذیرفته شد.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های نوظهور اقتصادی است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شد.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه "قدرت‌های اقتصادی نوظهور" معروف است.

اکنون علاوه بر پنج عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به‌صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای در آستانه پیوستن به این گروه اقتصادی تأثیرگذار در این روزهای اقتصاد جهانی هستند.

بهبود نظام پولی بانکی جهانی، عزم جدی بر دلارزدایی و تمرکز بر ارزهای ملّی، حضور نمایندگانی از همه قاره‌ها، اتخاذ رویکردهای سیاسی ضدهژمون و تجدیدنظرطلبانه و مخالفت با تسلط غرب بر نهادها و ساختارهای بین‌المللی عمده‌ترین رویکردهای این گروه است.

کلیدواژه