کاظمی قمی: مواضع ایران در قبال افغانستان، مداخله‌گری به شمار نمی‌رود
(last modified 1402-06-11T06:33:16+00:00 )
سنبله 11, 1402 11:03 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: مواضع ایران در قبال افغانستان، مداخله‌گری به شمار نمی‌رود
    کاظمی قمی: مواضع ایران در قبال افغانستان، مداخله‌گری به شمار نمی‌رود

سفیر ایران در افغانستان تصریح کرد: اظهار نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل افغانستان از سر خیرخواهی و در چارچوب مصالح مردم و نظام سیاسی افغانستان است و مداخله گری به شمار نمی‌رود.

به گزارش رادیو دری؛حسن کاظمی قمی افزود: ما کشوری هستیم که از تحولات افغانستان اثر می‌پذیریم و اگر جمهوری اسلامی ایران از سر خیرخواهی اظهار نظری می کند، در چارچوب مصالح مردم و نظام سیاسی افغانستان، امنیت ملی خود و منطقه است و اصلا مداخله گری نیست.

وی یادآور شد: هر تحول و رویدادی که در افغانستان پیش می‌آید، امنیت ملی و امنیت مرزهای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به عنوان مثال بعد از شکست و خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، آمار مهاجرانی که به ایران آمدند و همچنان می‌آیند به صورت رسمی و غیررسمی 4 برابر شده است.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان با تاکید بر اینکه امنیت، ثبات و سازندگی در افغانستان در گرو ثبات سیاسی پایدار است اضافه کرد: نوع حکومت و نظام سیاسی در افغانستان مربوط به خواسته مردم این کشور است و جمهوری اسلامی ایران در این مساله مداخله‌ای ندارد و به خواسته مردم افغانستان احترام می‌گذارد.

کاظمی قمی اظهار کرد: ‌تجربه نشان داده هر زمانی که یک جریان به تنهایی در افغانستان حاکم شده، نتوانسته است بقا و دوام داشته باشد.

سفیر تهران در کابل همچنین با اشاره به تحرکات آمریکا در دو سال اخیر در افغانستان گفت: تردیدی وجود ندارد که آمریکایی‌ها پس از خروج از این کشور، گروه‌های تروریستی و افراطی مانند داعش را تقویت و از نیروهای نظامی و امنیتی نظام گذشته افغانستان استفاده کردند تا از آنها به عنوان ابزار فشار علیه طالبان استفاده کنند.

کاظمی قمی با بیان اینکه امروز حضور داعش در افغانستان جایگزین لشکرکشی آمریکا شده است افزود: یکی از اهداف آمریکا از تقویت داعش و گروه‌های تروریستی، ایجاد مشکلات برای کشورهایی از جمله ایران است که با واشنگتن در تخاصم هستند.

وی اظهار کرد: آمریکا در صدد است با استفاده از تروریست‌ها از جغرافیای افغانستان علیه ایران بهره گیرد یا مشکلاتی در آسیای مرکزی برای چین و روسیه ایجاد کند و این مساله همچنان در دستور کار آمریکایی‌هاست.

به  گفته نماینده ویژه ایران در افغانستان، طالبان در مبارزه با داعش، جدی است و یکی از اهرم‌های فشاری که آمریکایی‌ها برای تمکین واداشتن طالبان به کار گرفته‌اند، استفاده از ابزار گروه‌های تروریستی مثل داعش و داعش خراسان است.

کاظمی قمی: آمریکا به جای لشکرکشی نظامی، داعش را تقویت می‌کند 

کاظمی قمی: انتخاب مردم افغانستان شرط شناسایی حکومت طالبان است

کاظمی قمی: داعش در افغانستان، ادامه سیاست اشغالگرانه آمریکاست

کلیدواژه