سنبله 26, 1402 09:17 Asia/Kabul
  • واکنش وزارت امور خارجه ایران به بیانیه مدیرکل آژانس انرژی اتمی
    واکنش وزارت امور خارجه ایران به بیانیه مدیرکل آژانس انرژی اتمی

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس اعلام کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفته است.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به بیانیه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس، گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به‌رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نسبت به عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود.

کنعانی چافی تأکید کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس (INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در این حال افزود: جمهوری اسلامی با تأکید بر بی‌طرفی آژانس بین المللی انرژی اتمی، به همکاری‌های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد: ایران از تصمیم خود برای لغو مجوز فعالیت چند نفر از باتجربه ترین بازرسان آژانس که برای راستی آزمایی فعالیت های این کشور ذیل توافقنامه پادمان های منع گسترش سلاح های اتمی تعیین شده بودند، خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است تا در تصمیم خود تجدید نظر کند و به آنچه او  مسیر همکاری‌های ایران با آژانس دانسته، بازگردد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران: نظارت‌ها در چارچوب ملاحظات ایران انجام می‌شود

کلیدواژه