سنبله 30, 1402 08:50 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: آسیا مهد تمدن‌ها و فرهنگ های کهن است
    امیرعبداللهیان: آسیا مهد تمدن‌ها و فرهنگ های کهن است

وزیر امور خارجه ایران در نشست وزیران خارجه «مجمع گفت وگوی همکاری آسیا»، آسیا را مهد تمدن‌ها و فرهنگ های کهن دانست و همکاری‌های چند جانبه را ابزاری برای به فعلیت رساندن ظرفیت های عظیم این قاره قلمداد کرد.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیروز چهارشنبه پس از کسب ریاست مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی(ACD) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در سخنرانی در نشست وزیران خارجه این مجمع، گفت: تردیدی نیست تمدن های غنی و کهن آسیایی ما را قادر می‌سازند الگوی جدیدی برای روابط بین الملل مبتنی بر عدالت، فراگیری، گفت وگو، دوستی و چند جانبه گرایی را معرفی کنیم.  

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه دو دهه قبل، مجمع گفت وگوی همکاری آسیا به عنوان یک چارچوب گفت وگوی درون آسیایی برای همکاری شکل گرفت افزود: همانگونه که در سند چشم انداز مجمع مصوب ۲۰۱۶ نیز اشاره شده است، مجمع می تواند نقش مهمی در ایجاد جامعه آسیایی ایفا کند.

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است در دوره ریاست خود، در هماهنگی نزدیک با اعضا و دبیرخانه، مشارکت حداکثری در مجمع داشته باشد.

مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی در سال ۲۰۰۱ با هدف ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی، گسترش بازار تجاری و مالی، تبدیل آسیا به یک شریک توانمند برای تعامل با دیگر نقاط جهان و ارتقای نقش آسیا برای تاثیرگذاری در معادلات جهانی با عضویت ۱۲ کشور تشکیل شد ومقر این مجمع در کویت است.

سی و پنج کشور آسیایی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا هستند که دو دهه پیش با شعار گفتگو تاسیس گردید.

ریاست مجمع در دو سال گذشته برعهده بحرین بوده است.

امیرعبداللهیان: مقاومت از نظر قدرت پاسخگویی در بهترین وضعیت قرار دارد

کلیدواژه