میزان 14, 1402 13:06 Asia/Kabul
  • روز تهران -کهن پایتخت سرزمین ایران- گرامی باد
    روز تهران -کهن پایتخت سرزمین ایران- گرامی باد

۱۴ میزان/ مهر در تقویم ایران به نام روز تهران پایتخت کهناین کشور نامگذاری شده است.

به گزارش رادیو دری، طبق شواهد تاریخی و به قرینه وجود تپه های باستانی مانند تپه قیطریه قدمت تهران به 7 هزار سال قبل می‌ رسد.

تهران با ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت هم اکنون پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و  در برآورد سال ۱۴۰۱ بیش از ۹ میلیون و  ۳۹  هزار نفر جمعیت، ساکن  این شهر بزرگ بوده اند.

بر اساس برآورد سال ۲۰۱۸ سازمان ملل، تهران سی و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر غرب آسیا و بزرگترین شهر فارسی زبان جهان است.

در هنگام یورش مغولان، بسیاری از مردم ری به تهران که در آن دوره از آبادی‌های سرسبز و پرجمعیت شمال ری بود، مهاجرت کردند و در دوره صفوی نیز تهران همچنان به‌عنوان یکی از آبادی‌ های ری محسوب می‌شد، اما به جرات می‌توان این دوره را آغاز تبدیل تهران از آبادی به شهر نامید.

طبق شواهد تاریخی 230 سال قبل، آقا محمد خان قاجار روز یکشنبه یکم جمادی‌الثانی 1174 قمری هم‌زمان با عید نوروز، تهران را پایتخت ایران اعلام کرد.

تهران تا انقلاب مشروطه عمدتاً با عنوان دارالخلافه شناخته می‌شده است تا اینکه در مردادماه 1285 فرمان برپایی مشروطیت به امضای مظفرالدین شاه قاجار رسید و اولین جلسه مجلس شورای ملی در 14 میزان همان سال در کاخ گلستان و در حضور شاه قاجار تشکیل شد.

به‌ دنبال تشکیل نخستین دوره مجلس شورای ملی، قانون اساسی ایران نیز تصویب و تهران به‌طور رسمی و قانونی به پایتختی ایران انتخاب شد.

 

کلیدواژه