میزان 15, 1402 08:52 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: سردار شهید سلیمانی لایق‌ترین نماد صلح جهانی است
    امیرعبداللهیان: سردار شهید سلیمانی لایق‌ترین نماد صلح جهانی است

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اقدام سیاسی کمیته صلح نوبل گفت: لایق‌ترین نماد صلح جهانی، سردار فداکاری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران، مبارزه و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حضور ده‌ها میلیونی مردم در تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی در ایران و عراق و همدلی جهانیان، باشکوه‌ترین و ماندگارترین اعطای جایزه صلح در تاریخ بود.

کمیته نوبل نروژ روز جمعه اعلام کرد که جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی اهدا می‌کند.

نرگس محمدی در پی فتنه سال ۱۳۸۸ شمسی و فعالیت‌های مخالف و مغایر با منافع ملت ایران در تشکل موسوم به کانون مدافعان حقوق بشر ایران -کانونی که ریاست آن را شیرینی عبادی بر عهده داشت- ابتدا ممنوع الخروج و سپس در خرداد ۱۳۸۹ شمسی بازداشت شد.

وی در خرداد ۱۴۰۰ شمسی نیز به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «نافرمانی از ریاست و مقامات زندان»، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» بار دیگر محکوم شد و به زندان افتاد.

اهدای جایزه صلح نوبل به فردی که طبق قوانین یک کشور مجرم و محکوم شناخته شده است و اکنون در زندان دوران محکومیت خود را می گذراند، جز سیاسی کردن مفهوم حقوق بشر و اقدامی مداخله جویانه نام دیگری نمی تواند داشته باشد.

کمیته نوبل با چنین تصمیماتی، مفاهیم آرمانی و مقدس صلح، آزادی و انسان‌دوستی را زیرسوال برده و خدشه‌دار کرده است.

جایزه صلح نوبل به فعالان مدنی در بلاروس، روسیه و اوکراین رسید

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ به نویسنده نروژی اهدا شد

کلیدواژه