عقرب 17, 1402 18:22 Asia/Kabul

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  با تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: ایران و تاجیکستان به‌عنوان همسایه افغانستان، احساس مسوولیت بیشتری نسبت به مردم این کشور دارند.

به گزارش رادیو دری؛ سید ابراهیم رئیسی امروز در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان افزود: همواره معتقدیم باید در افغانستان دولتی بر سر کار بیاید که بتواند از همه اقوام، مذاهب و همه مردم افغانستان نمایندگی کند و برای پیشرفت این کشور گام‌های ماندگاری را بردارد.

وی با اشاره به نگاه مشترک ایران و تاجیکستان نسبت به مسایل منطقه تصریح کرد: هر دو کشور درباره مسایل افغانستان دغدغه داریم و معتقدیم آمریکایی‌ها بعد از دو دهه اشغال افغانستان، جز ویرانی، قتل، کشتار و عقب نگه‌داشتن افغانستان از پیشرفت چیزی به جای نگذاشته‌اند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران رشد و پیشرفت را حق مردم افغانستان دانست و افزود: آینده درخشانی در انتظار مردم مسلمان افغانستان است.

رئیسی همچنین گفت: ایران ظرفیت‌ها و تجارب بسیار خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و صنعت و معادن دارد و آماده است تا این تجارب را با مردم تاجیکستان به اشتراک بگذارد.

وی اضافه کرد:ملت و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند و این فرصت‌ها امروز در ایران اسلامی کاملا قابل مشاهده است.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اشتراکات فرهنگی  ایران و تاجیکستان اظهار کرد: سرمایه ایران و تاجیکستان داشته‌های فرهنگی مشترک است و این داشته‌های فرهنگی به عنوان سرمایه ماندگار باید برای صیانت از جوانان توسعه پیدا کند.  

رئیسی همچنین با اشاره به تحولات سرزمینهای اشغالی فلسطین افزود: امروز داغی بر دل همه مردم مسلمان در جهان مانده است و همه انسان‌ها و مردمان باوجدان عالم را نسبت به سرنوشت مردم فلسطین داغدار و دغدغه‌مند کرده است.

وی تاکید کرد: قطع سریع حملات به مردم فلسطین در باریکه غزه و پایان یافتن نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین  همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست با استقبال از گسترش همکاری‌های مختلف با ایران گفت: امضای اسناد دوجانبه بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف، سطح همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.

امامعلی رحمان، وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان، به‌ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه غزه را به‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه تأکید کرد.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس جمهوری تاجیکستان روز چهارشنبه در صدر هیاتی به این کشور سفر کرد.

تأکید رئیس جمهور ایران بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

ایران و تاجیکستان 18 سند همکاری و یک بیانیه مشترک امضا کردند

کلیدواژه