قوس 03, 1402 12:17 Asia/Kabul
  • بیانیه ادعایی تروئیکای اروپایی در نشست شورای حکام درباره ایران
    بیانیه ادعایی تروئیکای اروپایی در نشست شورای حکام درباره ایران

سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ مشترک ادعایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران قرائت کردند.

به گزارش رادیو دری، سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان امروز پنجشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و طرف‌های اروپایی در اجرای برجام، در بیانیه ای مشترک  ادعاهای واهی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار و مدعی پایبند نبودن تهران به برجام شدند. 

این سه کشور اروپایی در این بیانیه مشترک ادعایی با اشاره به تصمیم خود برای حفظ تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ضد ایران در روز 18 اکتبر 2023 بر خلاف مفاد قطعنامه 2231 ادعا کردند که این تصمیم در صورت پایبندی ایران به برجام، برگشت‌پذیر خواهد بود. 

مطابق مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود 8 سال پیش برای تأیید برجام صادر شد، محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان درباره فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران قرار بود 18 اکتبر 2023 منقضی شود. 

با وجود این سه کشور اروپایی در موعد اجرایی شدن این بند گفتند، قصد رفع این تحریم را ندارند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این اقدام کشورهای اروپایی نقض قطعنامه 2231 است. 

رئیسی: فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت‌الشعاع اهداف قدرت‌های سیاسی قرار نگیرد

کلیدواژه