قوس 28, 1402 13:18 Asia/Kabul

نشست خبری در خصوص اولین مسابقه بین المللی ادبی فرهنگی "پارسی وطن است" با موضوع نقش زبان فارسی در تمدن منطقه با حضور اصحاب رسانه در مشهد برگزار شد.

به گزارش بصیراحمد حسین زاده خبرنگار رادیو دری، شمس الحق آریانفر رئیس بنیاد شهید احمد شاه مسعود در این نشست خبری تاکید کرد که زبان فارسی در حوزه تمدنی منطقه نقش گسترده دارد و در حال حاضر بیش از 12 کشور جهان از زبان فارسی متاثر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه گذشته و فعلی زبان فارسی در افغانستان اشاره کرد و افزود: زبان فارسی در افغانستان پیوند دهنده اقوام مختلف بوده و به عنوان زبان ملی این کشور در کنار زبان پشتو مطرح بوده است.

آریانفر در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر زبان فارسی جایگاه خوبی ندارد و مسابقه بین المللی "پارسی وطن است"، برای حفظ و گسترش زبان فارسی در این کشور در بخش شعر، داستان و مقاله برگزار می شود.

محمد کاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی هم در این نشست گفت این مسابقه از سوی موسسه دردری و بنیاد شهید احمد شاه مسعود برگزار می شود و امیدواریم که بتواند پیوند دهنده فارسی زبانان در سطح جهان به ویژه ایران و افغانستان باشد.

سید ابوطالب مظفری مسئول موسسه فرهنگی دردری در ادامه این نشست خبری گفت: زبان فارسی متعلق به همه اقوام افغانستان است و نباید آن را یک زبان قومی دانست چون که زبان فارسی زبان دوم جهان اسلام است و اکثر آثار عرفانی ما به زبان فارسی بوده است.

مظفری افزود: زبان فارسی میراث مشترک همگان است و همه کسانی که خود را میراث دار این زبان می دانند باید از آن دفاع کنند.

مظفری در مورد موضوعات تخصصی مسابقه پارسی وطن است بیان داشت: گسترۀ جغرافیای زبان فارسی قبل از اسلام،  بسط زبان فارسی در دورهٔ اسلامی. نقش سامانیان در گسترش زبان فارسی، راهبردهای همگرایی فارسی‌زبانان و نقش زبان فارسی در اتحاد ملت‌ها و نقش زبان فارسی در تمدن اسلامی آیندهٔ زبان فارسی از مهم ترین موضوعات این مسابقه است.

زبان فارسی زبان رایج افغانستان است

کلیدواژه