جدی 06, 1402 15:47 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب: دیدگاه اسلام به زن منطقی و استدلالی و رویکرد غرب سودجویی و لذت‌جویی است
    رهبر معظم انقلاب: دیدگاه اسلام به زن منطقی و استدلالی و رویکرد غرب سودجویی و لذت‌جویی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره حضور زنان در خانواده، اجتماع،‌ سیاست و مدیریت‌های سطوح گوناگون تاکید کردند: در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان باز است؛ به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی.

 

 

به گزارش رادیو دری؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز چهارشنبه  در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، عظمت شخصیت بانوی دوعالم را غیرقابل درک خواندند و افزودند: براساس حدیثی معتبر، خداوند از خشم حضرت فاطمه(س) به خشم می‌آید و از خشنودی او خشنود می‌شود که بالاتر از این، هیچ فضیلتی برای انسان قابل‌تصور نیست؛‌ بنابراین هرکس رضایت پروردگار را می‌خواهد باید به توصیه‌ها،‌ درس‌ها و جهت‌گیری‌های آن حضرت در خانواده و درجایگاه دختری، مادری،‌ همسری،‌ و در عرصه اجتماع و سیاست عمل کند.

ایشان، هویت‌ زن،‌ ارزش‌ها، حقوق،‌ تکالیف،‌ آزادی‌ها و محدودیت‌های او را مساله ای حیاتی و بسیار تعیین‌کننده دانستند و گفتند: در قبال این مساله بسیار مهم،‌ دو رویکرد کلی غربی و اسلامی در جهان وجود دارد که مقابل هم هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به گریز نظام تمدنی و فرهنگی غرب از مباحثه درباره مسائل مهم زنان اظهار کردند: غربی‌ها چون درباره زنان منطقی ندارند، در قبال هر سوال و موضوعی، تلاش می‌کنند حرف خود را با جنجال و هوچی‌گری،‌ خریدن شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی، استفاده ابزاری از هنر و ادبیات و فضای مجازی و تسلط بر مراکز بین‌المللی مربوط به زنان به‌پیش ببرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آمار رسمی وحشت‌آفرین فساد اخلاقی در غرب تصریح کردند: چرا هر مساله ای که خانواده را منهدم می‌کند، روزبه‌روز در غرب برجسته‌تر می‌شود و در مقابل، هیچ تقبیح و برخورد جدی با متعرضان به زنان محجبه صورت نمی‌گیرد؟   

ایشان مواجهه اسلام با مساله زن را برعکس برخورد غرب، منطقی و استدلالی خواندند و افزودند: مساله زن یکی از نقاط قوت اسلام است و نباید تصور شود که ما باید درباره این مساله پاسخگو باشیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه برابری زن و مرد در مساله کرامت و ارزشهای انسانی را از مؤلفه‌های منطق قوی و عقلانی اسلام برشمردند و گفتند: در ارزش‌های انسانی و عروج معنوی، زن و مرد مطلقاً بر یکدیگر ترجیح ندارند و هر دو با استعداد مشابه و به میزان همت خود قادر به طی کردن مراتب عروج معنوی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کردند: در زمینه‌های معنوی، خداوند در قرآن حتی گاهی زن را بر مرد ترجیح داده و زنانی مانند همسر فرعون و حضرت مریم را به عنوان الگو برای همه انسان‌های مؤمن معرفی کرده است که این رویکرد برای نفی حالت برتری‌طلبیِ مردان به دلیل شرایط مادی و جسمانی آنهاست.

ایشان حضور در جامعه و مسئولیت‌های اجتماعی را از دیگر عرصه‌های نقش‌آفرینی یکسان زن و مرد خواندند و افزودند: به تعبیر امام بزرگوار، دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است ضمن اینکه بر اساس روایات، پرداختن به امور جامعه از جمله اهتمام به امور مسلمین مانند مسئله امروز غزه، وظیفه همگان است، بنابراین در احساس وظیفه و مسوولیت عمومی، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه زن و مرد با توجه به امکانات و ظرفیت‌های جسمی و روحی خود وظایف متفاوتی دارند اظهار کردند: بر این اساس شعار «برابری جنسیتی» که برخی به صورت مطلق بیان می‌کنند، غلط و آنچه صحیح است «عدالت جنسیتی» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مفهوم عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای خود، وظایف اختصاصی زن مانند فرزندآوری و پرورش فرزند را متناسب با ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن خواندند و گفتند: اگرچه وظایف خانوادگی زن و مرد متفاوت است، اما حقوق خانوادگی آنها بنا بر تصریح قرآن کریم یکسان است.

رهبر معظم  انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به وجود سؤال‌هایی درباره حضور زنان در مشاغل گوناگون و مدیریت‌های اجتماعی و دولتی  تأکید کردند: در این عرصه نیز مساله جنسیت مطرح نیست و هیچ محدودیتی برای حضور زنان وجود ندارد.

ایشان پیشرفت‌های علمی، ادبی، ورزشی و هنری زنان را در دوره جمهوری اسلامی، بیش از ده برابر قبل از انقلاب خواندند و افزودند: با وجودی که ما هنوز نتوانسته‌ایم کشور را به معنی واقعی اسلامی کنیم و کشور، اسلامیِ نیمه‌کاره است، این موفقیت‌ها حاصل شده است و در صورت اجرای کامل اسلام این توفیقات چند برابر خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان با اشاره به در پیش بودن انتخابات مهم اسفند ۱۴۰۲بر نقش‌آفرینی بانوان در این عرصه در اجتماع و خانواده تاکید و اضافه کردند: مهمترین نقش شما در داخل خانه، ترغیب کردن همسر و فرزندان به فعال بودن در مساله انتخابات و تحقیق درست است؛ به خصوص که زنان در برخی مسائل از جمله شناخت اشخاص و راهبردها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها به صحنه نگاه می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید در شناخت نامزدهای انتخاباتی و تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی، نقش مهمی ایفا کنید.

کلیدواژه