جدی 12, 1402 13:48 Asia/Kabul
  • نجفی: اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی بدون عواقب نخواهد ماند
    نجفی: اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی بدون عواقب نخواهد ماند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، ترور شهید قاسم سلیمانی را خلاف حقوق بین‌الملل و نقض منشور ملل خواند و اعلام کرد، این اقدام تروریستی آمریکا بی پاسخ نخواهد بود.

به گزارش رادیو دری، "رضا نجفی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران ، در بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی،  ضمن تبیین خدمات این شهید برزگوار در همکاری با دستگاه دیپلماسی عنوان کرد:  ترور شهید سلیمانی اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل و نقض منشور ملل متحد است، بنابراین این اقدام آمریکا بدون عواقب نخواهد ماند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران با تأکید بر اقدامات کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: وزارت خارجه از همان ابتدا مواضع حقوقی خود را در سازمان ملل ثبت کرد و تلاش شد تا مستندات حقوقی برای پیگرد این اقدام آماده شود.

"محمد حسن شیخ‌الاسلامی" رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران هم در این نشست در ابتدا با اشاره به خدمات شهید سلیمانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از روز اول این جنایات تا به امروز مجموعه‌ای از اقدامات در حوزه‌های مختلف دیپلماتیک و قضایی را در دستورکار قرار داده است.

شیخ الاسلامی تاکید کرد: جنایت بزرگ ترور شهید سلیمانی به جهت نقض اصول عامه حقوق بین‌الملل و ابعاد حقوق بشری در دادگاه‌های مختلف قابل پیگیری قضایی است.

"عباسعلی کدخدایی" مشاور وزیر خارجه و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار سلیمانی در وزارت خارجه ایران هم گفت:  سردار سلیمانی در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت دفاع از مردم مظلوم منطقه تلاش و حرکت می‌کرد و اثرات این فعالیت‌ها باعث تقویت روحیه مقاومت و گسترش دفاع مشروع در منطقه شد.

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار شهید سلیمانی با تأکید بر اقدامات دادگستری تهران برای پیگیری پرونده اعلام کرد: این دادگاه به نتایج خوبی در بعد حقوقی و کیفری رسیده است.

کدخدایی با اشاره به این که، در بعد داخلی کیفرخواست در این زمینه تقدیم دادگاه شده و دادگاه در مرحله رسیدگی کیفری پرونده است، افزود: در بعد بین‌المللی هم با مشورت وکلای خارجی و بین‌المللی مکاتبات فراوانی برای پیگیری پرونده انجام شده که بزودی نتایج آن به صورت عمومی منتشر خواهد شد. 

در این نشست در دو بخش، موضوع ابعاد حقوقی پرونده شهادت شهید سلیمانی و پیگیری جنایات آمریکا از نظر ظرفیت‌های نظام حقوقی داخلی و نیز ظرفیت‌های نظام حقوقی بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سردار سپهبد حاج "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سوم ژانویه ۲۰۲۰ در حالیکه  به دعوت رسمی مقامات عراق به این کشور سفر کرده بود، در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی نزدیک فرودگاه بغداد، به همراه «ابومهدی المهندس» نایب‌ رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و ۸ نفر از همراهانشان به شهادت رسید.

تاکید بر پاسخگویی مقامات آمریکایی درباره پرونده ترور سردار سلیمانی

کلیدواژه