جدی 22, 1402 19:07 Asia/Kabul

اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی از شهدای مهاجر افغانستانی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان تجلیل کرد.

به گزارش غزل حسین‌زاده خبرنگار رادیو دری، حسین شرافتی‌راد مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی روز جمعه در مراسم گرامیداشت شهدای مهاجر افغانستانی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان که در شهر مشهد برگزار شد گفت: شهادت مهاجرین افغانستانی در حادثه تروریستی کرمان ثابت ساخت که مردم افغانستان در همه شرایط در کنار مردم ایران هستند.

وی افزود: دشمنان اسلام تلاش داشتند که مقاومت و آن حرکتی را که شهید سلیمانی آغاز کرد، با شکست مواجه کنند ولی امروز مقاومت از هر زمان دیگری زنده تر است.

شرافتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دشمنان دو ملت ایران و افغانستان در پی اختلاف میان دو ملت هستند، ولی خون شهدای افغانستانی گلزار شهدای کرمان که در کنار دیگر شهدای این حادثه بر زمین ریخت، توطئه دشمنان را که در پی افغانستان هراسی و ایران هراسی بودند خنثی ساخت.

سیدجواد وحیدی رئیس بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی‌های مقیم ایران نیز در این مراسم ضمن اشاره به مقام شهید و شهادت گفت: دشمنان اسلام بدانند که خون در ما حرکت و جنبش ایجاد می کند.

وی ادامه داد: کسانی که در گلزار شهدای کرمان جنایت کردند همان کسانی هستند که طی روزهای گذشته در کابل و مزارشریف مردم را به خاک و خون کشیدند.

وحیدی گفت: دشمنان می خواهند امنیت جمهوری اسلامی ایران را که قلب تپنده جهان اسلام است به چالش بکشند و حادثه تروریستی کور در کرمان در همین راستا برنامه ریزی شده بود.

وی افزود: دشمنان اسلام بدانند که به هیچ یک از اهداف خود نخواهند رسید و خون شهدای افغانستانی و ایرانی در گلزار شهدای کرمان تمام نقشه های شوم را خنثی کرد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی چالش‌های به وجود آمده برای مهاجرین در طرح ممنوعیت کسب و کار در حریم رضوی افزود: مهاجرین افغانستانی خود را مدافع امنیت جمهوری اسلامی ایران می دانند و در طول چهار دهه گذشته از امنیت ایران اسلامی دفاع کرده اند و لذا از مقامات ولایت خراسان رضوی انتظار داریم که نسبت به جامعه مهاجر توجه داشته باشند و این مشکل را هر گونه که مصلحت می دانند برطرف کنند.

عبدالله آرزو از علمای اهل سنت افغانستانی نیز در این مراسم گفت: امروز دشمنان اسلام می‌خواهند با انتحار و انفجار و ریختن خون مسلمانانان در پی اختلاف میان مسلمانان باشند.

این عالم اهل سنت افزود: دشمنان می خواهند چنین القا کنند که حوادث انتحاری از آدرس اهل سنت است، ولی خون شهدای افغانستانی کرمان که اکثرا اهل سنت و از قوم های مختلف افغانستان بودند دشمنان را رسوا ساخت.

سردار علی اکبر افراسیابی جانشین فرمانده سپاه امام رضا (ع) در این مراسم ضمن اشاره به خون شریکی دو ملت ایران و افغانستان گفت: رزمندگان افغانستان در طول دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان ایرانی حضور داشتند و در دفاع از حرم اهل‌ بیت (ع) نیز در خط مقدم مبارزه بودند و در گلزار شهدای کرمان نیز خون آن ها در کنار مردم ایران بر زمین ریخت و باعث رسوایی دشمنان شد.

در پایان این مراسم بیانیه مهاجرین در محکومیت جنایت تروریستی در گلزار شهدای کرمان خوانده شد که این بیانیه همزمان در سایر ولایات ایران نیز قرائت شد.

لازم به یادآوری است که مشابه این مراسم در هشت استان دیگر ایران از جمله تهران، فارس و اصفهان نیز برگزار شد.

کلیدواژه