جدی 30, 1402 18:05 Asia/Kabul

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران غیرمتعدها در کامپالا پایتخت اوگاندا، برگزاری همه پرسی عمومی و آزاد را تنها راه حل مسأله فلسطین دانست. 

به گزارش رادیو دری، محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در این نشست تأکید کرد که صلح پایدار و عادلانه در فلسطین تنها از طریق پایان اشغال تمامی سرزمین‌های فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی و تضمین حق تصمیم گیری آزادانه تمامی فلسطینی های اصلی ساکن در فلسطین و یا رانده شده از زادگاه خویش برای آینده خود از طریق یک همه پرسی عمومی میّسر است.

وی محاصره طولانی مدت باریکه غزه از طرف رژیم صهیونیستی و تبدیل این باریکه به بزرگترین زندان روباز جهان را زمینه ساز خروش نیروهای مقاومت، ضد این رژیم و اقدام برای بازپس گرفتن حقوق از دست رفته خودشان دانست و گفت: تلاش رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن برای معرفی این مبارزه مشروع به عنوان اقدامی تروریستی، فاقد وجاهت قانونی و یک خدعه و فریب است.

معاون اول رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در ادامه ضمن قدردانی از اقدام شجاعانه و ابتکار عمل کشور آفریقای جنوبی در طرح شکایت بین المللی ضد رژیم غاصب صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری تصریح کرد: جنایات  رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن انسان‌های بی گناه و کشتار دیوانه وار بیش از ۲۴ هزار نفر که اکثر آن ها زنان و کودکان هستند، روایت نسل کشی و خشونت افسارگسیخته ای است که علیه یک ملت با هویت مشخص در حال انجام است.

مخبر گفت: جمهوری اسلامی ایران از اعضای جنبش غیرمتعهدها می خواهد برای مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیستی از همه ظرفیت های سیاسی و اقتصادی خود استفاده کنند.

وی خواستار آن شد که برقراری فوری آتش بس در غزه، ارسال فوری کمک های بشردوستانه به تمامی مناطق باریکه غزه، قطع کامل اجرای سیاست کوچ اجباری ساکنان و نیز شروع فوری روند بازسازی غزه و سایر مناطق اشغالی فلسطین در دستور کار قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران همچنین تحریم های یکجانبه آمریکا و برخی کشورهای دیگر را نمونه ای آشکار از تروریسم اقتصادی معرفی کرد و گفت: ملت های مستقل و آزاده جهان زور، تحمیل و تحقیر را نمی پذیرند، زیرا دوران یک‌جانبه‌گرایی و تحمیل سیاست‌های خودسرانه پایان یافته است.

مخبر ضمن تأکید بر ضرورت حفظ وضعیت ژئوپولیتیک منطقه و مخالفت با هرگونه تغییر در مرزهای بین المللی، خواهان اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشورهای منطقه از جمله از طریق تکمیل و توسعه راههای مواصلاتی شد و آمادگی کامل ایران را برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار اقتصادی همه کشورهای منطقه اعلام کرد.

جنبش غیرمتعهدها یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی تأسیس شد.

هم اکنون ۱۲۰ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی و ۲۱ کشور نیز عضو ناظر جنبش غیرمتعهدها هستند که می‌توان گفت که این جنبش، تقریباً بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد و ۵۵ درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی: حمام خون در غزه باید متوقف شود

کلیدواژه