دلو 06, 1402 11:05 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه ایران: مردم فلسطین باید حق انتخاب داشته باشند
    وزیر خارجه ایران: مردم فلسطین باید حق انتخاب داشته باشند

وزیر امور خارجه ایران گفت: مردم فلسطین باید با کمک سازمان ملل حق انتخاب داشته باشند که این موضوع با انجام یک همه پرسی با حضور همه فلسطینیان قابل انجام است.

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حمایت‌های گسترده ای از ملت های آزادیخواه جهان مخصوصا ملت مظلوم فلسطین داشته است و در این راستا نیز نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس توسط امام خمینی (ره) نیز گویای این مهم است.

در طول بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی نیز دولتمردان ایرانی حمایت های خود را از ملت‌های مظلوم جهان و مردم مظلوم فلسطین دریغ نکرده اند؛ سیاستی که توام با همراهی افکار عمومی در ایران که در دو بعد اعلامی و اعمالی نیز آشکار شده است.

اخیرا نیز جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه بارها اعلام کرده است که فلسطین باید توسط فلسطینیان از تمام اقوام اداره شود و دیگر کشورها نباید در امور داخلی فلسطین دخالت کنند. 

 به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در حاشیه سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد و در گفت و گو با المانیتور (Al-Monitor ) با تشریح دیپلماسی ایران در قبال مسئله فلسطین، غزه پساجنگ را یک موضوع بسیار مهم دانست و با تاکید بر اینکه برای غزه پساجنگ، مرکز هر تصمیمی باید رهبران فلسطینی باشند، گفت: باید گفت‌وگوهای فلسطینی-فلسطینی شکل بگیرد و آن‌ها از مسیر این گفت وگوها در مورد نحوه اداره غزه و کرانه باختری به نتیجه برسند.

امیرعبداللهیان، فلسطین را شامل تمامی گروه‌های فلسطینی‌ با ایده‌های متفاوت دانست و تصریح کرد: مردم فلسطین باید حق انتخاب داشته باشند و یک مدل انتخابی با کمک سازمان ملل ایجاد شود.

وزیر امور خارجه ایران با یادآوری اینکه عربستان سعودی اعلام کرده است که فلسطین اولویت اصلی آن‌هاست، گفت: اقدامات اخیر اسرائیل موضوع عادی سازی با این رژیم را سخت و پیچیده کرده است و کشوری که در این شرایط بخواهد با اسرائیل عادی‌سازی روابط داشته باشد، باید هزینه سنگینی بدهد.

روابط ایران و عراق موضوع دیگری بود که در گفت و گوی امیرعبداللهیان و با المانیتور به آن پرداخته شد.

وزیر امور خارجه ایران روابط تهران و بغداد را روابطی قوی و ممتاز اعلام کرد و با اشاره به توافق نامه امنیتی بین ایران و عراق، اقدام اخیر ایران در هدف قرار دادن مقر تروریست ها در منطقه کردستان عراق را در راستای حق دفاع مشروع در چارچوب حقوق بین‌الملل دانست و تاکید کرد: ایران درباره  امنیت ملی با هیچ کس تعارف ندارد.

امیرعبداللهیان در ادامه از حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: در ۱۱۰ روز گذشته در غزه، همه چیز با پشتیبانی کامل آمریکا انجام شده است و علی‌رغم حمایت گسترده آمریکا، جنگ هیچ دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نداشته است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه در ماه های گذشته پیام‌های مختلفی درباره تحولات منطقه و غزه بین ایران و آمریکا تبادل شده است، تبادل این پیام‌ها، را موجب فهم بهتر از اوضاع منطقه دانست و گفت: ایران به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست، اما به آمریکایی‌ها هشدار داده مراقب بازی صهیونیست‌ها باشند،  زیرا بازی آن‌ها، بازی جنگ است.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه منطقه از جنگ سود نخواهد برد و باید جنگ غزه متوقف شود، تصریح کرد: استمرار نسل کشی مردم فلسطین در باریکه غزه برای آمریکا هم خوب نیست و حمایت از رژیم اسرائیل وقتی به حمایت از نسل‌کشی اسرائیل، کشیده بشود با ارزش‌هایی که آمریکا از آن سخن می گوید هیچ تناسبی ندارد، مگر اینکه بگوییم کاخ سفید گروگان تل آویو است.

امنیت کشتی‌رانی و دریانوردی در دریای سرخ و منطقه موضوع دیگری بود که وزیر امور خارجه ایران به آن اشاره کرد و گفت: یمنی‌ها اعلام کرده اند که به امنیت دریانوردی و کشتی رانی پایبند هستند اما، در حمایت از مردم فلسطین تصمیم گرفتند هر کشتی اسرائیلی و هر کشتی که به سمت بنادر اسرائیل می رود را متوقف کنند.

امیر عبداللهیان با انتقاد از اقدام آمریکا و بریتانیا در حمله به یمن (۱۱ ژانویه) گفت: در حالی که عربستان و یمن بعد از یک دهه جنگ به توافق نهایی نزدیک شدند، آمریکا و بریتانیا یک جبهه جدید جنگ در دریای سرخ و یمن باز کردند و این یعنی حرکت آمریکا و بریتانیا در مسیر توسعه و گسترش تنش است.

وزیر امور خارجه ایران در پایان گفت و گو با المانیتور بار دیگر بر توقف جنگ در باریکه غزه تاکید کرد و افزود: اگر جنگ در غزه تمام بشود، درگیری ها در سایر جبهه‌ها نیز متوقف می‌شود.

کلیدواژه