دلو 09, 1402 12:36 Asia/Kabul
  • کنعانی: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی گیرند
    کنعانی: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی گیرند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در واکنش به خبر حمله به نیروهای آمریکایی در اردن گفت: گروه‌های مقاومت منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی‌گیرند.

به گزارش رادیو دری، ستاد فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا مستقر در منطقه غرب آسیا، آسیای مرکزی و شرق آفریقا موسوم به "سنتکام"  یکشنبه شب اعلام کرد، در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه آمریکایی در اُردن، سه سرباز ارتش ایالات متحده کشته و ده ها نظامی دیگر آمریکایی زخمی شدند. 

پس از آن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه لفاظی های ضد ایرانی خود مدعی شد، این حمله  «از سوی گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران»، انجام شده است.

درهمین حال و درمقابل ادعای بایدن، برخی مقامات آمریکایی ازجمله "آدام اسمیت"، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با رد اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کردند، شواهدی دال بر دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در این حمله وجود ندارد. 

"ناصر کنعانی"، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز گفت: جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت منطقه برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هرگونه تجاوز و اشغالگری، دخالتی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران جاری غزه، مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه‌ی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه جانبه ی آمریکا از نسل‌کُشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت ملی عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایی و بمباران‌ها و انجام حملات علیه گروه ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید کننده این چرخه بی‌ثباتی می‌داند.

"کنعانی" افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر اهمیت حفظ صلح و ثبات و امنیت در منطقه، معتقد است جنگ در غزه راه حل نبوده و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و آتش‌بس فوری، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به منطقه گردد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد، تکرار اتهام بی‌اساس به جمهوری اسلامی، فرافکنی و نیز توطئه‌ی کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای آمریکا به معرکه ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

"کنعانی" در پایان متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت عواقب اتهامات تحریک آمیز علیه ایران، بر عاملان طرح چنین ادعاهای بی اساسی است.

مقاومت اسلامی عراق یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، به چند پایگاه نظامی آمریکا در سوریه و نیز به یک پایگاه نظامی در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

مقاومت اسلامی عراق پیشتر و به دنبال جنایات و حملات وحشیانه رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و حمایت کامل واشنگتن از این حملات، به طرف آمریکایی در خصوص اقدامات تلافی جویانه هشدار داده بود.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته با حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی، کشتار گسترده‌ای را در باریکه غزه و کرانه باختری ضد مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به راه‌ انداخته و سکوت جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری در قبال جنایات اسرائیل، موجب تداوم کشتار زنان و کودکان فلسطینی توسط ماشین جنگی این رژیم نامشروع شده است.

 

کلیدواژه