دلو 11, 1402 08:45 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به اتهام زنی و اظهارات بی‌اساس دبیرکل ناتو
    واکنش ایران به اتهام زنی و اظهارات بی‌اساس دبیرکل ناتو

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهام زنی و اظهارات بی‌اساس دبیرکل ناتو درباره نقش جمهوری اسلامی در منطقه را محکوم کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اخیراً جمهوری اسلامی ایران را متهم به بی ثباتی در منطقه غرب آسیا کرد و مدعی شد: ایران به دلیل حمایت از تروریست‌هایی که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند، مسئول است.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با محکوم کردن اظهارات بی اساس دبیرکل ناتو، گفت: ادعاهای مطرح شده از سوی دبیرکل ناتو به یک طنز تلخ شباهت دارد، چرا که ناتو و برخی اعضای آن با سابقه تاریک استعمارگری، طراحی و اجرای سیاست‌های مخرب و مداخله جویانه و نیز اقدامات نظامی در غرب آسیا و دیگر مناطق جغرافیایی، مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی، نه فقط در منطقه، که در سراسر جهان هستند.

کنعانی چافی تصریح کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب اصل حسن همجواری و احترام متقابل بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: تلاش برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا و همزمان، نفی مداخلات خارجی همواره از اصول مسلّم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ غزه، بارها درباره خطر گسترش دامنه درگیری ها در منطقه به دلیل ادامه‌ حملات رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه جانبه آمریکا از نسل‌ کُشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داده است.

ایران همچنین نقض پایدار و مکرر حاکمیت ملی عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایی و بمباران‌ها و حملات ضد گروه ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید کننده این چرخه بی‌ثباتی دانسته است؛بنابراین، طرح ادعای نقش ایران در حملات به مواضع آمریکایی ها در منطقه را باید بیشتر تلاشی برای گسترش جغرافیای درگیری ها و منحرف کردن اذهان عمومی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه دانست که با حمایت های سیاسی ، نظامی و مالی آمریکا ادامه دارد. 

حمایت های جمهوری اسلامی ایران از حق مشروع مقاومت برای دفاع از خود و مقابله با اشغالگران و متجاوزان، همواره ادامه داشته و بارها نیز بر آن تاکید شده است اما این به معنای دخالت در اقدامات و عملیات گروههای مقاومت نیست.

کلیدواژه