دلو 11, 1402 14:04 Asia/Kabul
  • رونمایی از بزرگ ترین مورگانیت صورتی جهان در ایران
    رونمایی از بزرگ ترین مورگانیت صورتی جهان در ایران

بزرگ ترین مورگانیت صورتی جهان به نام خورشید خدا (Sun God) به وزن ۸۸۳ قیراط دارای شناسنامه بین المللی GIA (موسسه گوهر شناسی آمریکا) در ایران رونمایی شد.

مورگانیت Morganite نام گوهری با رنگ صورتی تا نارنجی است که از سال ۲۰۱۰ به میزان قابل توجهی محبوبیت یافته است. این سنگ نوعی بریل، کانی معدنی سیلیکات آلومینیوم بریلیوم با دوام بالا است. مورگانیت با رنگ صورتی-نارنجی از انواع دیگر بریل متمایز می شود. بعد از "سفایر"، مورگانیت دومین گوهر محبوب رنگی است که امروزه به عنوان سنگ مرکزی در حلقه های نامزدی استفاده می شود.

موزه شهاب سنگ ایران واقع در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران روزگذشته (سه شنبه) میزبان آیین رونمایی از دو قطعه ارزشمند شهاب سنگ مریخی و همچنین بزرگ ترین مورگانیت صورتی جهان به نام خورشید خدا (Sun God) به وزن ۸۸۳ قیراط دارای شناسنامه معتبر بین المللی GIA (موسسه گوهر شناسی آمریکا) و کمیاب ترین سنگ جواهر جهان با نام الکساندریت با حضور جمعی از اهالی علم و فرهنگ بود.

به گزارش رادیو دری، "حجت کمالی" مدیر موزه شهاب سنگ ایران در ارتباط با بزرگ ترین مورگانیت صورتی جهان گفت: نمونه بزرگ این جواهر پیش از این به وزن ۵۸۰ قیراط متعلق به ملکه بریتانیا بود که تقریبا ۳۰۰ قیراط کوچک تر از این نمونه است.

کمالی همچنین با بیان اینکه، محبوب‌ترین نوع سنگ الکساندریت، نوع برزیلی آن است که از معادن واقع در برزیل استخراج می‌شود، دلیل محبوبیت نوع برزیلی الکساندریت را شفافیت و خلوص بسیار بالای آن بیان کرد و گفت: این گوهر از معادن واقع در میانمار، سریلانکا، تانزانیا، آندرا پراد (نوع هندی) و ماداگاسکار (نوع آفریقایی) هم استخراج می‌شود.

این کاوشگر شهاب سنگ در ایران افزود، به طور معمول سنگ الکساندریت در اندازه های زیر سه قیراط موجود است و نمونه‌های بالای سه قیراط بسیار کمیاب هستند، بزرگترین سنگ برش خورده‌ الکساندریت در مؤسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institution Offices) واقع در واشنگتن با وزن ۶۵.۷ قیراط نگهداری می‌شود.

کلیدواژه