دلو 15, 1402 16:59 Asia/Kabul
  • وزیر نیروی ایران: پرداخت حق‌آبه ایران از هیرمند، اجباری است
    وزیر نیروی ایران: پرداخت حق‌آبه ایران از هیرمند، اجباری است

وزیر نیروی ایران تأکید کرد اجرای معاهده هیرمند اختیاری نیست و طالبان باید به پرداخت حق‌آبه ایران پایبند باشد.

به گزارش رادیو دری، محمدعلی محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران درباره سرنوشت حق‌آبه ایران از هیرمند و نتیجه مذاکرات با مقامات طالبان به خبرنگاران گفت: معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست. ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیرا هم مسؤولان طالبان در سفر به ایران قول دادند که به این معاهده پایبند باشند.

محرابیان افزود: البته مقامات طالبان بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که خشکسالی وجود دارد. امیدواریم با ادامه بارش‌ها، نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند؛ در غیر این صورت از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد. 

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به رهاسازی حق‌آبه ایران از رود هیرمند با توجه به بارش‌های اخیر، گفت: پیگیری این موضوع همچنان در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو است و پیگیری این موضوع حق مسلم ایران است.

وزیر نیروی ایران تأکید کرد دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه دریافت حق‌آبه هیرمند کوتاهی نخواهد کرد و اگر طالبان به وعده خود عمل نکنند، موضوع براساس قوانین بین المللی پیگیری خواهد شد.

 بر اساس معاهده حقابه بین افغانستان و ایران که در سال ۱۳۵۱ امضا شده است، ایران حق دارد در صورت موجودی آب سالانه بیش‌تر از ۸۲۰ میلیون متر مکعب، از افغانستان آب دریافت کند.

در سال های اخیر با احداث سد بر رود هیرمند و شاخه های آن در افغانستان، ورود حق‌آبه قانونی ایران به خاک این کشور متوقف شده است.

تشکیل کارگروه مشترک ایران و افغانستان برای حقابه هامون

کلیدواژه