دلو 16, 1402 15:57 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: حملات آمریکا به سوریه، عراق و یمن، نقض حاکمیت ملی این کشورها است.

به گزارش رادیو دری ،"ناصر کنعانی"، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل در غزه، ابراز امیدواری کرد جامعه جهانی بیش از این تحمل نکند و با جدیت هرچه تمام‌تر زمینه توقف جنایت جنگی رژیم اشغالگر قدس را علیه ملت فلسطین فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص حملات نظامی آمریکا و بریتانیا به عراق، سوریه و یمن و راه حل کاهش تنش‌ها نیز گفت: نقطه کانونی بحران تداوم جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا و بریتانیا علیه ملت مظلوم فلسطین است و 122 روز جنگ و جنایت بدیهی است، کانون بحران در فلسطین است و راه حل پایان دادن به جنایت جنگی و نسل کشی توسط اسرائیل است.

 

کنعانی گفت: آمریکا و بریتانیا به جای انتخاب صلح در منطقه ترجیح می‌دهند رژیم اسرائیل و منافع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را انتخاب کنند و بر منافع ملت‌ها و دولت‌ها ترجیح بدهند، اما اقدامات آمریکا و بریتانیا به ویژه در این اواخر نشان می‌دهد که درک درستی از منطقه و راه حل ندارند.

کنعانی همچنین  درباره روادید و لغو روادیدهای ایران با کشورهای دیگر گفت: ایران به طور یک طرفه لغو روادید جهان گردی را برای اتباع 28 کشور اعلام کرده و از روز گذشته (یکشنبه) این عملا اجرایی شده که در چارچوب سیاست‌های دولت ایران برای گسترش مناسبات و ارتباطات به ویژه تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در تهران نیز خاطرنشان کرد، این سفر در ادامه مشورت‌های مستمر ایران با نماینده ویژه سازمان ملل به منظور پیشرفت روند سیاسی و آخرین تحولات یمن و روند مذاکرات و گفت وگوهای صلح و ثبات در این کشور انجام شده است، زیرا ایران همچنان بر راهکار سیاسی در یمن تاکید دارد و راهکار نظامی را بی‌تاثیر دانسته است.

کنعانی در ادامه درباره ادعاهای آمریکا در خصوص اقدامات نیروهای نیابتی ایران در منطقه گفت: ما به دنبال تشدید تنش قطعا نیستیم و عملکرد ایران در طول چهار ماه گذشته اثبات کرده که به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه بحران در منطقه است. ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این آمریکاست که از رژیم اسرائیل برای تحقق اهداف نامشروع خود در منطقه استفاده می‌کند.

ناصر کنعانی همچنین درباره مذاکرات ایران با عراق گفت: روابط دو کشور مستحکم است و در زمینه‌های متعدد با وجود اراده قوی بین تهران و بغداد و زیربنای موجود، روابط رو به رشدی را شاهد هستیم و روابطی نیز با اقلیم کردستان وجود دارد که روابط مشترک اقتضا می‌کند ما از موانع احتمالی هم عبور کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفر علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق هم گفت: این سفر در برنامه امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و خبر ورود ایشان هم منتشر شده که درچارچوب برنامه‌های دو کشور برای توسعه مناسبات و تداوم رایزنی‌ها برای همکاری‌های امنیتی است.

کنعانی در ادامه درخصوص نشست هفته پیش کابل وهمچنین نشست آتی دوحه درباره افغانستان یادآور شد: اندیشه ایجاد گروه تماس منطقه‌ای در ارتباط با افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران به اجلاس همسایگان این کشور پیشنهاد شد و رایزنی‌های مختلفی با مقامات سرپرستی و کشورهای منطقه توسط ایران صورت گرفت که استمرار مذاکرات در نهایت موجب شد تا هسته‌ای به نام گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، چین، روسیه و پاکستان شکل بگیرد و توافق کنند این نشست در کابل برگزار شود.

وی افزود ، علاوه بر این چهار کشور، هشت کشور دیگر نیز در سطح سفرا حضور پیدا کردند و تحولات افغانستان مورد گفت وگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود، این کمیته تماس منطقه ای، یک کانال امن برای جستجو سازوکاری است که الگوهای سنتی و بومی پیشرفت در روندهای سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی افغانستان را شناسایی کند و شرایط بهتری را برای ملت رنج دیده افغان شامل همه مذاهب و اقوام ایجاد کند.

کنعانی در ادامه درباره میدان گازی آرش و ادعاهای کویت و عربستان گفت: در موضعی که داشتیم دیدگاه ایران را با شفافیت بیان کردیم و معتقدیم آنچه که مطرح است در چارچوب سازوکار حقوقی میان ایران و کویت، قابل پیگیری است و طرح موضوعات فنی در رسانه‌ها کمکی به حل و فصل نخواهد کرد.

ایران حملات آمریکا و بریتانیا در یمن را محکوم کرد

کلیدواژه