دلو 24, 1402 14:07 Asia/Kabul
  • ایران اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف هواپیمای بوئینگ ونزوئلا را محکوم کرد
    ایران اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف هواپیمای بوئینگ ونزوئلا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای بوئینگ 747-300 شرکت امتراسور‌ ونزوئلا را محکوم کرد.

هواپیمای بوئینگ 747-300 مخفف YV 3531 متعلق به شرکت اِمتراسور (Emtrasur) ونزوئلا که تحت تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد، با وجود این واقعیت که هیچ مدرکی دال بر ارتکاب اقدام غیر قانونی توسط خدمه و محموله‌ای که در زمان نگهداری آن حمل می‌کرد، وجود نداشت، از ژوئن 2022 به طور خودسرانه در آرژانتین توقیف و مصادره شد.بنا بر اعلام روز دوشنبه وزارت دادگستری آمریکا، این هواپیما به ایالت فلوریدا رسیده و اسقاط خواهد شد.

به گزارش رادیو دری، «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز سه‌شنبه با  محکوم کردن اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای  شرکت اِمتراسور‌ ونزوئلا، افزود، جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع خود را از تلاش‌ها و اقدامات قانونی و دیپلماتیک ونزوئلا در جهت اعاده مالکیت و دسترسی به دارایی و اموال این کشور اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام دولت آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای ونزوئلا را تصاحبی ناروا و نتیجه ربایش، اقدامات قهری یکجانبه و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی خواند.

دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرقت آشکار هواپیمای متعلق به این کشور اعلام کرد، سرقت هواپیمای متعلق به شرکت اِمتراسور این کشور که پس از توطئه میان دولت‌های آمریکا و آرژانتین صورت گرفت، عملیات شرم‌آور غارتگری است.

 

کلیدواژه