حوت 01, 1402 09:32 Asia/Kabul
  • چابهار؛ مسیری امن و ارزان برای انتقال کالا به افغانستان
    چابهار؛ مسیری امن و ارزان برای انتقال کالا به افغانستان

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان می گویند: بندر «چابهار» ارزان‌ترین و امن‌ترین مسیر برای انتقال کالاهای بازرگانان افغان است.

به گزارش رادیو دری، خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با بیان اینکه بندر «چابهار» نسبت به بندر «واگه» کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است، تاکید کرد که ایران با ارائه تسهیلات زیاد موجب کاهش هزینه انتقال کالا از این بندر تجاری شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

عبدالسلام آخندزاده جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفت: زمان آن گذشته که کشورها برای‌ بهره‌گیری سیاسی، اقتصادی و تجاری افغانستان را تحت فشار می‌گذاشتند.

وی افزود ، هرچند پاکستانی‌ها برای ۱۱ روز تمام گذرگاه‌های خود را به روی وسایط تجاری افغانستان بسته بود؛ اما برعکس گذشته هیچگونه تاثیری در قیمت مواد خوراکه در بازارهای افغانستان نداشت.

بر همین اساس، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بازرگانان معتقدند که دلایل زیادی برای انتخاب بندر چابهار به جای بندر واگه کراچی وجود دارد.

این کارشناسان تاکید می کنند که سیاست‌های اسلام‌آباد نسبت به توقف هزاران کانتینر در چند ماه گذشته موجب کاهش علاقه تاجران از این بندر شده است.

 

کلیدواژه