حوت 15, 1402 09:28 Asia/Kabul
  • محکومیت استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی ایران
    محکومیت استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران بار دیگر استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر مکان، زمان، به دست هر کسی و تحت هر شرایطی، به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) با حضور نمایندگان 35کشور عضو در وین، اتریش آغاز به‌کار کرد.

در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد، مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد.

این نشست همچنین مثل ادوار گذشته به فعالیت‌های هسته‌ای در کره شمالی، سوریه و نیز پیمان امنیتی اکوس، می‌پردازد.

به گزارش رادیو دری، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره «وضعیت در غرب آسیا- سوریه - شیمیایی» گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با محکوم کردن استفاده از تسلیحات شیمیایی، تاکید می‌کند که هرگونه تحقیق درمورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی باید بی‌طرفانه، حرفه‌ای، معتبر و عینی بوده و کاملاً منطبق با الزامات و رویه‌های کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، باشد.

ایروانی گفت: بسیار مهم است که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بتواند وظایف خود را به شیوه‌ای بی‌طرفانه، حرفه‌ای و عینی انجام دهد تا حقایق را براساس نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد بیابد و همچنین، کنوانسیون نیز باید به‌طور کامل، مؤثر و بدون تبعیض اجرا شود.

دیپلمات بلندپایه ایران یادآور شد که جمهوری اسلامی معتقد است سیاسی کردن اجرای کنوانسیون و بهره‌برداری سیاسی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، اعتبار سازمان و کنوانسیون را به خطر می‌اندازد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل خطاب به حاضرین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به اینکه سوریه به‌عنوان طرف متعهد به کنوانسیون، به تعهدات خود و همکاری نزدیک با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد، گفت: مقامات دمشق نه تنها گزارشات ماهانه‌ای را پیرامون جزئیات فعالیت‌ها در سوریه ارسال کرده‌اند، بلکه به‌طور فعال با فراهم نمودن امکانات لازم در راستای تسهیل‌ نمودن بیست وششمین دور مشاوره برای تیم ارزیابی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که از 23 ژانویه تا یکم فوریه 2024 برگزار شد، گام برداشتند.

ایراوانی، در ادامه یادآور شد که موجب تاسف است که برخی کشورهای غربی در جریان بیست وهشتمین اجلاس کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون، به دنبال اتخاذ یک قطعنامه مناقشه‌برانگیز و سیاسی شده‌اند که به دنبال پیشبرد اهداف سیاسی بوده و در مقطعی حساس که دولت سوریه مجدانه برای بهبود شرایط بشردوستانه و ارائه خدمات ضروری تلاش می‌کند، مطرح شده است!.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان با درخواست از برخی کشور‌ها برای خودداری از قضاوت های زودهنگام و اتهامات سیاسی بی‌اساس علیه سوریه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین دمشق و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و رساندن پرونده به یک راه‌حل نهایی و قطعی حمایت می‌کند.

ایروانی: استفاده از سلاح های شیمیایی، نقض آشکار قوانین بین المللی است

کلیدواژه