حوت 19, 1402 20:27 Asia/Kabul
  • واکنش تهران به گزارش کشورهای «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بانیان تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ایران توصیه کرد به جای دخالت‌های نابجا به موارد نقض حقوق بشر در کشور‌های خود بپردازند.

به گزارش رادیو دری، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گزارش سازوکار موسوم به «هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی» را به شدت محکوم کرد و تکرار ادعا‌های بی‌اساس در این گزارش را فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود خواند.

کمیته موسوم به حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی درباره اغتشاشات سال گذشته خورشیدی (1401) در ایران مدعی نقض حقوق بشر و جنایات علیه بشریت شد.

کنعانی در واکنش به این گزارش اظهار داشت: هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب بین‌المللی با ارائه گزارش اخیر نشان داده که بر اساس دستور کار بانیان آلمانی، انگلیسی، آمریکایی و صهیونیست و با گرفتن دستمزد از آنها عمل می‌کند و سازوکار‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد را بازیچه اهداف شوم و غیرقانونی رژیم‌های فوق قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: کشور‌های بانی تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب از امنیت و ثبات حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و ناکام ماندن دخالت‌های آنان در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ عصبانی هستند و از طریق انتشار این گزارش قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند.

کنعانی همچنین به کشور‌های بانی تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب توصیه کرد به جای دخالت‌های نابجا در ایران، به موارد نقض حقوق بشر در کشور‌های خود بپردازند و به ویژه به نقض حقوق هزاران زن و کودک و کشتار حدود 31 هزار شهروند فلسطینی در پنج ماه توجه کرده و از تداوم نسل‌کُشی و جنایت علیه بشریت در غزه حمایت نکنند.

بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی در اغتشاشات ایران فعال بودند

کلیدواژه